حسابداری مالیاتی چیست و چرا برای سازمان ها از اهمیت زیادی برخوردار است
 تولید محتوا لرن بای

حسابداری مالیاتی یکی از زیرشاخه های حسابداری است که در زمینه مالیات فعالیت دارد، در این مطلب بیشتر درباره حسابداری مالیاتی صحبت خواهیم کرد.

امروزه شرکت ها مسئولیت های زیادی در حوزه حسابداری و امور مالیات دارند که از جمله آنها می توان به مسئولیت آنها در قبال تهیه صورت های مالی، تدوین استراتژی حسابداری، تهیه انواع ترازنامه و ... اشاره کرد. حسابداری مالیاتی شاخه ای از حسابداری است که به بررسی این مسائل می پردازد و این مسئولیت ها را بر عهده می گیرد. احتمالا این سوال برای شما هم به وجود آمده است که حسابداری مالی چیست و چه کاربردهایی دارد یا از چه بخش هایی تشکیل شده است؟ در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این شاخه از حسابداری صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

حسابداری مالیاتی چیست؟

 این حسابداری به جای تهیه صورت های مالی عمومی بر تهیه اظهارنامه مالیاتی شرکت ها و مدیریت پرداخت های شرکتی تمرکز دارد. نوع اظهارنامه های مالیاتی که یک حسابدار مالیاتی مسئولیت آن را برعهده دارد به میزان زیادی به وسعت کسب و کار و شرکتی که در آن فعالیت دارد و همین طور میزان درآمد مشمول مالیاتی شرکت ها بستگی دارد. یک حسابدار مالیاتی در واقع میزان درآمد شما را بررسی می کند تا بتواند بخشی از درآمد شما که مشمول مالیات است را شناسایی کند. توجه داشته باشید که میزان درآمد شما که مشمول مالیات می شود هر ساله تغییر می کند و در نتیجه شما یک مقدار ثابت را برای این مسئله نمی توانید در نظر بگیرید. به همین علت است که امروزه شرکت های مختلف نیاز شدیدی به حسابداری مالیاتی دارند. امروزه نرم افزارهایی هستند که برای شرکت های کوچک این عملیات را انجام می دهند ولی بدون شک با گسترش شرکت ها و کسب و کارها آنها نیازمند استخدام یک حسابدار مالیاتی خواهند بود.

عناصر اصلی این شاخه از حسابداری

دو عنصر اصلی وجود دارند که باید در حسابداری مالیاتی مشخص و شناسایی شوند که این دو عنصر شامل دو مورد زیر هستند:

-          بدهی سال جاری: این عنصر با استفاده از برآورد مالیات بر درآمد قابل پرداخت یا قابل استرداد شما برای سال مالیاتی فعلی محاسبه می شود.

-          بدهی سال آینده: شما همچنین باید درباره بدهی های سال آینده خود نیز فکر کنید تا بتوانید از قبل برای آنها برنامه ریزی کنید و پرداخت های مالیاتی را برآورده کنید.

فاکتورهای مختلفی در محاسبه میزان مالیات کسب و کارها و شرکت های مختلف در نظر گرفته می شود که از جمله آنها می توان به میزان سود، زیان و هزینه های یک شرکت و کسب و کار اشاره کرد. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که بهره به دست آمده و اعتبارات مالیاتی نیز روی این مسئله تاثیرگذار هستند.

حسابداری مالیاتی چگونه یک کسب و کار را مدیریت می کند؟

دقت داشته باشید که مالیات بر درآمد کارمندان به صورت خودکار محاسبه شده و از حقوق آنها کم می شود. شرکت ها و سایر افرادی که به صورت خوداشتغالی مشغول به کار هستند باید اقدام به پر کردن اظهارنامه مالیاتی کنند. برای پر کردن درست این اظهارنامه ها در شرکت های بزرگ شما باید عوامل مختلفی را در نظر داشته باشید که از جمله آنها می توان به میزان فروش و درآمد، هزینه های تجاری، سوابق کارمندان، سوابق مالیات بر ارزش افزوده و ... اشاره کرد. این سوابق باید حداقل برای مدت زمان 5 سال در حساب مالیاتی شرکت ها و کسب و کارها ذخیره شوند. حسابداری مالیاتی به شرکت ها کمک می کند تا بتوانند تمامی این موارد را به راحتی هرچه تمام کنترل کنند. به این ترتیب شرکت ها دیگر نگرانی زیادی در خصوص مالیات بر درآمد نخواهند داشت.

کمک گرفتن از یک حسابدار مالیاتی چه مزایایی دارد؟  

استفاده از خدمات حسابداری مالیاتی و کمک گرفتن از یک حسابدار مالیاتی می تواند خطرات موجود در حوزه مدیریت حساب های مالیاتی در شرکت ها و کسب و کارها را به میزان زیادی کاهش دهد. علاوه بر این کمک گرفتن از یک حسابدار مالیاتی می تواند مزایای دیگری را نیز به همراه داشته باشد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-          حسابداری مالیاتی می تواند به میزان زیادی به رشد کسب و کارها کمک کند.

-          مدیریت مالیات شرکت ها

-          تحلیل کارایی شرکت ها در حوزه های مالی و مالیاتی

-          انجام رویه های حسابرسی داخلی در شرکت ها و سازمان های مختلف

-          بررسی تغییرات در روال های مالیاتی و اعمال آنها در روند حسابرسی شرکت ها

همه این موارد می توانند به میزان زیادی روی درآمد شرکت ها تاثیرگذار باشند. حسابداران مالیاتی می توانند به شما کمک کنند تا راهکارهایی را برای پرداخت بهتر مالیات در سال های آینده بیابید و از این راهکارها برای بودجه بندی بهتر برای شرکت و سازمان خودتان استفاده کرده و در هزینه های خود نیز صرفه جویی کنید.

اهمیت این شاخه از حسابداری برای سازمان ها و شرکت ها

براساس قوانین، کسب و کارها، شرکت ها و سازمان ها باید مجموعه ای مشترک از اصول، استانداردها و رویه های حسابداری را پیروی کرده و به این ترتیب صورت های مالی براساس تمامی تراکنش های مالی خود تهیه کنند. رعایت کردن این اصول و استانداردها معمولا کاری است که در حسابداری مالیاتی انجام می شود و افرادی که تخصصی در این زمینه ندارند نمی توانند این کار را انجام دهند. رعایت کردن این اصول و استانداردهای مشترک از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که سازمان های مرتبط با مالیات برای بررسی این صورت های مالی روال های خاصی دارند. پس اگر استانداردهای حسابداری مالیاتی رعایت نشود صورت های مالی شما احتمالا در سازمان های مرتبط با مشکلات مختلفی مواجه می شوند.

انواع حسابداری مالیاتی

حسابداری شخصی:

حسابداری مالیاتی شخصی یکی از انواع این حسابداری ها است که صرفا برای مواردی مانند درآمد، سود یا زیان حاصل از سرمایه گذاری شخصی و موارد این چنینی کاربرد دارد. اطلاعاتی که در اظهارنامه مالیاتی شخصی پر می شود معمولا توسط برنامه های امروزی نیز قابل محاسبه است ولی با این حال برخی از افراد از کمک یک حسابدار مالیاتی نیز برای این کار استفاده می کنند.

حسابداری برای کسب و کارها:

زمانی که از منظر تجاری به این موضوع می نگریم مشاهده می کنیم که اطلاعات بسیار بیشتری برای وارد کردن در اظهارنامه های مالیاتی وجود دارد و به همین علت نیز یک حسابدار مالیاتی باید برای شرکت ها و سازمان ها این کار را انجام دهد.

حسابداری مالیاتی برای سازمان های معاف از مالیات:

حتی در شرایطی که یک سازمان معاف از مالیات است باز هم باید از کمک های یک حسابدار مالیاتی کمک بگیرد چرا که بیشتر این سازمان ها حتما باید اظهارنامه های سالیانه خود را به درستی و با دقت بالا پر کنند. 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
trustseal.enamad