رنگ های لوگو چگونه انتخاب می شوند
 تولید محتوا لرن بای

انتخاب رنگ های لوگو می تواند یک مسئله چالش برانگیز برای شما باشد، ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره انتخاب رنگ های لوگو صحبت کنیم.

مغز انسان رنگ ها را به عنوان یک روش ارتباطی بسیار قوی می شناسد. به همین علت است که انتخاب رنگ های لوگو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و کسب و کارها و برندهای مختلف باید توجه ویژه ای به این مسئله داشته باشند. رنگ های مختلف دارای معانی متفاوتی هستند. در واقع دنیای رنگ ها دارای زبان مخصوص به خود است که این زبان به طور شهودی توسط تمام مردم دنیا قابل درک است. روانشناسان رنگ امروزه به طور بسیار عمیقی روی این مسئله کار کرده اند و به نتایج جالبی نیز دست پیدا کرده اند. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره انتخاب رنگ های لوگو صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم.

روانشناسی رنگ ها برای انتخاب رنگ های لوگو

برای انتخاب بهترین رنگ های لوگو شما حتما باید آشنایی کاملی درباره روانشناسی رنگ ها داشته باشید. روانشناسی رنگ چیزی است که به شما کمک می کند تا براساس برند و کسب و کاری که دارید رنگ های مناسبی را برای طراحی لوگو انتخاب کنید. آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده اید که چرا لوگوهایی که برای برندهای مالی هستند بیشتر از رنگ آبی استفاده می کنند؟ چرا برندهای زنانه از رنگ های صورتی و پاستیلی بیشتر بهره می برند؟ یا به عنوان یک مثال دیگر بسیاری از برندهای مربوط به فروش خودرو و نمایشگاه ها معمولا از رنگ های مشکی، سفید و طلایی در طراحی لوگوهای خود استفاده می کنند. دلیل تمامی این موارد روانشناسی رنگ ها است. در واقع صنایع مختلف از مجموعه ثابتی از رنگ ها که متناسب با کسب و کار آنها است استفاده می کنند چرا که این کار می تواند به میزان زیادی روی مخاطبان و کاربران آنها تاثیرگذار باشد.

شرکت ها چگونه اقدام به انتخاب رنگ می کنند؟

رنگ ها به افراد کمک می کنند تا بتوانند به سرعت صنعتی که لوگو به آن تعلق دارد، نوع اهداف کسب و کار و شرکت و نوع مخاطبی که به آنها توجه می کنند را شناسایی کنند. دلیل این موضوع این است که رنگ های لوگوها دقیقا براساس همین سوالات انتخاب می شوند. زمانی که طراح در حال تعریف یک ترکیب رنگی برای لوگو است نوع صنعت، مخاطبان شرکت و سازمان، شخصیت و پیام برند را مدنظر قرار داده و بر این اساس رنگ ها را انتخاب می کند. به عنوان مثال یک لوگوی برند مد برای نوجوانان باید از رنگ های پرانرژی مانند قرمز، نارنجی یا آبی استفاده کند. این در حالی است که برندهایی که در حوزه افراد مسن تر فعالیت دارند برای انتخاب رنگ های مخصوص لوگوی خود از رنگ های پیچیده تری استفاده می کنند. فست فودها و کسب و کارهایی که با غذا در ارتباط هستند معمولا از رنگ های قرمز و نارنجی در ترکیب رنگی خود استفاده می کنند که باعث افزایش اشتهای مشتریان می شود.

رنگ های رایج و معانی آنها

اگر برای شما هم این سوال به وجود آمده است که رنگ های لوگو چگونه انتخاب می شوند اجازه دهید تا با معنای برخی از رایج ترین رنگ هایی که در طراحی لوگو به کار می روند آشنا شویم و اطلاعات بیشتری را درباره آنها به دست بیاوریم.

رنگ آبی: رنگ آبی یکی از پرکاربردترین رنگ ها در طراحی لوگو است و اغلب از ترکیب آن با رنگ های دیگر استفاده می کنند تا رنگ بندی جذابی را به وجود بیاورند. برندهایی مانند برند سامسونگ از این رنگ برای نشان دادن قابل اطمینان بودن محصولاتشان استفاده می کنند. علاوه بر این رنگ آبی می تواند نشان دهنده امنیت بالا نیز باشد، به همین علت است که برخی از شبکه های اجتماعی مانند تلگرام از این رنگ در طراحی لوگو خود استفاده می کنند.

رنگ مشکی: این رنگ معمولا در کنار رنگ های خاکستری و سفید استفاده می شود. این رنگ می تواند نشان دهنده لوکس بودن برندها باشد. برندهای فعال در حوزه مد و پوشاک معمولا از این رنگ برای نشان دادن لوکس بودن محصولات خود استفاده می کنند.

رنگ قرمز: قرمز ترکیبی از احساسات مختلف است که بیشتر حول احساساتی مانند عشق، پرخاشگری، خشونت، هیجان و قدرت می باشد. برای انتخاب رنگ های لوگو شما می توانید با انتخاب رنگ قرمز توجه بیشتری را به لوگوی خود جلب کنید. این رنگ نشان دهنده اشتها و گرسنگی نیز می باشد و بسیاری از رستوران ها از این رنگ در برند خود استفاده می کنند.

چگونه ترکیب رنگی مناسب را برای طراحی لوگو انتخاب کنیم؟

انتخاب ترکیب رنگی مناسب برای طراحی لوگو دقیقا به سختی انتخاب نام برای یک کسب و کار می باشد. پیام برند، جذابیت بصری، مفهوم فرهنگی و همچنین صنعتی که برند در آن فعالیت دارد از جمله مواردی هستند که می توانند روی این مسئله تاثیرگذار باشند. بر انتخاب خود رنگ ها شما ممکن است در انتخاب سایه های مناسب نیز با مشکل مواجه شوید. بررسی ارتباط بین رنگ ها و معانی رنگ های مختلف می تواند به میزان زیادی به شما کمک کند تا ترکیب رنگ های لوگو خود را به بهترین شکل ممکن انتخاب کنید.

به احساس خود اطمینان کنید

در انتخاب رنگ های لوگو این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار است که بدانید رنگ هایی که انتخاب می کنید ممکن است در ابتدا بر اساس یک سری استانداردها و بررسی روابط میان رنگ ها و معنای آنها انتخاب شوند ولی در نهایت چیزی که باعث انتخاب رنگ می شود احساس شما است. ممکن است پس از انتخاب رنگ های لوگو احساس کنید که این رنگ ها رنگ هایی نیستند که بتوانند لوگوی شما را بسازند. بنابراین باید حتما آنها را تغییر دهید تا بتوانید به ترکیب رنگی که حس خوبی نسبت به آن دارید دست پیدا کنید.

عوامل موثر بر انتخاب رنگ های لوگو

زیبایی شناسی رنگ ها: یکی از مهمترین فاکتورهایی که می تواند در انتخاب رنگ های لوگو تاثیرگذار باشد زیبایی شناسی رنگ ها است. شما باید رنگ هایی را انتخاب کنید که ایجاد تنش نکنند و همخوانی و سازگاری مناسبی با یکدیگر داشته باشند.

به نمادهای قدیمی احترام بگذارید: در گذر زمان برخی از رنگ ها به عنوان یک نماد شناخته شده اند که باید به این نمادها در انتخاب رنگ های مخصوص لوگو احترام بگذارید. به عنوان مثال در طول زمان رنگ سفید در مراسم عروسی و برای رنگ لباس عروس استفاده شده است.

رعایت کردن استانداردهای جهانی: برخی از رنگ ها در تمامی فرهنگ ها معنای یکسانی دارند. به عنوان مثال رنگ قرمز همواره نشان دهنده شور و هیجان است. پس باید به این موارد نیز در زمان انتخاب رنگ احترام بگذارید. 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
trustseal.enamad