هرآنچه که باید درباره بازار کار رشته مهندسی مکانیک بدانید
 تولید محتوا لرن بای

بازار کار رشته مهندسی مکانیک در آینده چگونه خواهد بود؟ ما در این مطلب قصد داریم اطلاعات کاملی درباره بازار کار رشته مهندسی مکانیک به شما ارائه دهیم.

رشته مهندسی مکانیک یکی از رشته های بسیار محبوب در میان رشته های مهندسی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است و افراد زیادی علاقه مند به تحصیل در این رشته هستند. بازار کار رشته مهندسی مکانیک نسبت به بسیاری از رشته های دیگر مناسب تر است و شما می توانید در موقعیت های شغلی خوبی مشغول به کار شوید. علاوه بر این پیشبینی می شود که در آینده نیز این رشته دارای موقعیت های شغلی بسیار جذابی باشد. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره بازار کار رشته مهندسی مکانیک صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را در خصوص این موضوع در اختیار شما قرار دهیم.

بازار کار رشته مهندسی مکانیک برای افراد سطح معمولی

بسیاری از موسساتی که در این زمینه فعالیت دارند پیشبینی می کنند که در سال های آینده نیاز به مهندسین مکانیکی که در سطح معمولی قرار دارند به میزان زیادی افزایش پیدا می کند. انتظار می رود در طی ده سال آینده کشور آمریکا به 29500 مهندس مکانیک نیاز داشته باشد که این عدد در سایر کشورها نیز به همین نسبت می باشد. یک نکته کلیدی و مهم که باید درباره بازار کار رشته مهندسی مکانیک بدانید این است که در طی سال های آینده نه تنها تعداد زیادی از مهندسین مکانیک بازنشسته می شوند و باید نیروی کار مورد نظر برای جایگزینی آنها استخدام شوند بلکه موقعیت های شغلی جدیدی نیز در کسب و کارها و کارخانه های مختلف به وجود می آیند که جذب مهندسان مکانیک را چند برابر می کند. به طور کلی شهرهای صنعتی بیشترین میزان استخدام نیروی مهندس مکانیک را در سال های آینده خواهند داشت و بازار کار رشته مهندسی مکانیک در این شهرها بسیار بهتر خواهد بود.

وظایف مختلف مهندس مکانیک

احتمالا یکی دیگر از سوالات بسیار مهمی که ممکن است درباره بازار کار رشته مهندسی مکانیک برای شما به وجود بیاید این است که یک مهندس مکانیک باید چه مهارت هایی داشته باشد و چه وظایفی به او داده می شود؟ به طور کلی وظایف یک مهندس مکانیک را می توان به موارد زیر دسته بندی کرد:

-          طراحی تجهیزات مکانیکی، ماشین آلات، اجزا محصولات مختلف استفاده شده در کارخانه ها و سیستم های ساخت و ساز

-          توسعه مشخصات تولید و مواد، آشنایی با تجهیزات لوله کشی، جریان مواد استفاده شده در برخی از صنایع مرتبط، ظرفیت کارخانه ها و نحوه چیدمان تجهیزات مختلف در آنها و همین طور آشنایی با سیستم های مختلف استفاده شده در کارخانه ها

-          سازماندهی و مدیریت کار پروژه های مکانیکی، تحویل  مواد و تجهیزات

-          مدیریت استانداردها و خط مشی نصب تمامی تجهیزات مکانیکی، تعمیر آنها، کنترل کیفیت، آزمایش تجهیزات مکانیکی مختلف، نگهداری از تجهیزات به صورت کاملا مهندسی شده و ...

-          اطمینان از عملکرد بهینه تجهیزات مکانیکی مختلفی که در کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

درآمد رشته مهندسی مکانیک

برای اطلاع پیدا کردن از بازار کار رشته مهندسی مکانیک شما باید آشنایی کاملی عوامل تاثیرگذار روی درآمد یک مهندس مکانیک نیز داشته باشید. به طور کلی هر مهندس مکانیک در ایالات متحده آمریکا میانگین حقوق 90 هزار دلار را در سال دریافت می کند که درآمد تقریبا بالایی به شمار می آید و همین نسبت درآمد در کشورهای مختلف دیگر نیز وجود دارد. در حال حاضر در ایران نیز مهندسی مکانیک یکی از مشاغلی است که درآمد بالایی دارد. از جمله مهم ترین عواملی که می توانند روی درآمد بالاتر در رشته مهندسی مکانیک تاثیرگذار باشند می توان به میزان تخصص و تجربه شما در این زمینه، شهری که در آن مشغول به کار هستید، میزان تحصیلات شما( اگر در مراکز دولتی مشغول به کار هستید)، دانشگاهی که در آن فعالیت کرده اید، رزومه ای که برای خود ایجاد کرده اید و ... اشاره کرد.

چشم انداز بازار کار رشته مهندسی مکانیک

یکی از نکات کلیدی و بسیار مهمی که باید درباره بازار کار رشته مهندسی مکانیک بدانید این است که پیشبینی می شود نیاز به این متخصصان در بین سال های 2020 تا 2030 به میزان 7 درصد افزایش پیدا کند. این مسئله می تواند باعث شود تا تقاضا برای نیروهای متخصص به میزان زیادی افزایش پیدا کند و اگر شما دانش و تخصص کافی در این زمینه داشته باشید می توانید به راحتی در بهترین موقعیت های شغلی مشغول به کار شوید. نکته مهم دیگر این است که در حال حاضر نیز با نگاهی به لیست استخدامی هایی که هر ساله انجام می شوند و همینطور نیاز به پروژه های مختلف در زمینه مکانیک باعث شده است تا در حال حاضر نیز تقاضا برای متخصصان رشته مهندسی مکانیک بسیار بالا باشد. البته این تقاضا به شرطی است که شما تجربه و تخصص کافی در این حوزه داشته باشید.

مهارت های مورد نیاز برای یک مهندس مکانیک

در بخش های قبلی درباره بازار کار رشته مهندسی مکانیک صحبت کردیم و اطلاعات جامع و کاملی را در این خصوص در اختیار شما قرار دادیم. با این حال شما بدون داشتن مهارت های مورد نیاز در این زمینه نمی توانید موقعیت شغلی مناسبی را پیدا کنید یا این که تنها می توانید در موقعیت های شغلی با درآمد بسیار کم مشغول به کار شوید. یکی از مهم ترین این مهارت ها دانش تخصصی در زمینه ماشین آلات و تجهیزات مختلف است. توانایی نصب، تعمیر و همین طور عیب یابی هر یک از تجهیزاتی که امروزه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند از اهمیت زیادی برای یک مهندس مکانیک برخوردار است و شما برای ورود به بازار کار حتما باید دانش تخصصی کافی در این زمینه داشته باشید. عامل بسیار مهم دیگری که می تواند در این زمینه حیاتی و بسیار مهم باشد مهارت ارتباطی خوبی است. شما با داشتن یک مهارت ارتباطی مناسب می توانید موقعیت های شغلی مناسبی را بیابید. داشتن تجربه کافی در موقعیت های شغلی مختلف نیز می تواند برای شما به عنوان یک مهندس مکانیک از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

صحبت پایانی

بازار کار رشته مهندسی مکانیک نسبت به بسیاری از رشته های دیگر بهتر است و پیش بینی می شود که میزان تقاضا برای این متخصصان این رشته در سال های آینده افزایش پیدا می کند. بنابراین اگر شما هم علاقه مند هستید تا در رشته مهندسی مکانیک شروع به تحصیل کنید می توانید با بهبود مهارت های خود که در این مطلب برخی از مهم ترین آنها را معرفی کردیم در موقعیت های شغلی مناسب مشغول به کار شوید. 

 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
trustseal.enamad