بازار فارکس چیست و هرآنچه که باید درباره فارکس بدانید
 تولید محتوا لرن بای

اگر بخواهیم نگاهی ساده به بازار فارکس داشته باشیم می توان گفت بازاری جهانی است که به شما اجازه می دهد تا ارزهای مختلف را بر مبنای یکدیگر معامله کنید. اگر گمان می کنید یک ارز در مقابل ارز دیگری قوی تر است می توانید آن را خریداری کنید و به سود برسید. در واقع زمانی که شما وارد یک سایت که امکان معامله در این بازار را فراهم می کند، می شوید ؛می توانید ارزهای مختلف را مشاهده کنید. این ارزها نسبت به یکدیگر قابل معامله هستند. دقت داشته باشید که ارزهایی که وجود دارند هر یک متعلق به یک کشور خاص یا گروهی از کشورها هستند. به عنوان مثال شما می توانید در بازار فارکس ارزی که متعلق به کشور ژاپن است را در مقابل دلار خریداری کنید.

آشنایی با بازار فارکس

بازار فارکس که در واقع بازار ارز خارجی است که به عنوان بزرگترین بازار مالی در کل دنیا شناخته می شود و طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. این بازار در واقع یک بازار غیرمتمرکز است که در آن شما می توانید طیف گسترده ای از ارزهای متعلق به کشورهای مختلف را نسبت به یکدیگر معامله کنید و از این طریق به سودهای خوبی دست پیدا کنید. شاید برای شما جالب باشد که بدانید نرخ ارزهای مختلف در این بازار در ثانیه تغییر می کند و همین عامل نیز ممکن است معامله کردن در این بازار را کمی سخت و دشوار کند. نوسانات زیادی که در این بازار وجود دارد از دیگر مشکلات موجود در بازار فارکس به شمار می آید. امروزه بانک ها و موسسات مالی بسیار زیادی نیز وجود دارند که در این بازار مالی فعالیت دارند. همین عامل نیز باعث می شود تا بالا و پایین رفتن قیمت ارزها نسبت به یکدیگر به میزان زیادی وابسته به بانک ها و موسسات مالی باشد.

رفتار معامله گران در این بازار

معامله گران در بازار فارکس یک ارز را نسبت به ارز دیگری خریداری می کنند به این امید که بتوانند در آینده آن را با قیمت بالاتری به فروش برسانند. یکی از نکات بسیار مهم درباره این بازار حجم بسیار بالای معاملات در آن است. حجم معاملات در بازار فارکس حتی نسبت به بازار بورس نیویورک نیز بسیار بزرگ است و به همین علت است که میزان پایداری در این بازار بسیار جذاب است. همین عامل نیز باعث می شود تا بسیاری از معامله گران بتوانند با خیالی راحت در این بازار سرمایه گذاری کرده و معاملات خود را انجام دهند. رفتار معامله گران در این بازار به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آنها می توان به اخبار موجود در بازار، تحرکات بانک ها و موسسات مالی، تحلیل تکنیکال نمودار قیمتی و ... اشاره کرد.

بررسی حجم بازار فارکس و بازار بورس نیویورک

اگر با بازار بورس نیویورک آشنایی داشته باشید حتما می دانید که حجم معاملات روزانه در این بازار به صورت میانگین برابر 22.4 میلیارد دلار است. حال اجازه دهید برای نشان دادن عظمت و بزرگی بازار فارکس به بررسی حجم معاملات روزانه این بازار بپردازیم که تقریبا برابر 6.6 تریلیون دلار می باشد. همانطور که مشاهده می کنید این دو بازار به هیچ وجه قابل مقایسه نیستند و فارکس بسیار عظیم تر و بزرگتر از بازار بورس نیویورک است. به همین علت است که امروزه آن را بزرگترین بازار مالی در دنیا می شناسند و بسیاری از افراد علاقه مند به انجام معاملات خود در این بازار هستند. شاید این موضوع در ابتدا کمی ترسناک به نظر برسد ولی زمانی که وارد این بازار می شوید آن را یک گزینه بسیار جذاب خواهید دید. شاید در نگاه اول بازار بورس نیویورک سروصدای زیادی را به وجود بیاورد ولی این فارکس است که به آرامی سرمایه سرمایه گذاران بزرگ را جذب کرده و پیشرفت می کند.

معاملات معامله گران خرد در فارکس

ما در بخش قبلی درباره حجم معاملات در بازار فارکس صحبت کردیم و بیان کردیم که این حجم به صورت میانگین به 6.6 تریلیون دلار در روز نیز می رسد. با این حال نباید فراموش کنید که این حجم کل حجم معاملات در فارکس را نشان می دهد. زمانی که شما به حجم معاملات معامله گران خرد نگاه می کنید مشاهده می کنید که این تنها بخش بسیار کوچکی از معاملات فارکس است. در واقع کارشناسان و متخصصان این حوزه ادعا دارند که تنها 3 الی 5 درصد از معاملاتی که در این بازار صورت می گیرد متعلق به معامله گران خرد است و سایر معاملات توسط بانک ها و موسسات مالی صورت می گیرد. بنابراین به طور کلی می توان گفت بازار فارکس بازار بزرگی است ولی نه به آن بزرگی که دیگران دوست دارند شما فکر کنید. در واقع درست است که این بازار یک بازار بسیار بزرگ مالی به شمار می آید ولی این طور نیست که کل این بازار یا درصد زیادی را معامله گران خرده پا تشکیل داده باشند.

شبانه روزی بودن بازار فارکس

علاوه بر بزرگی بازار فارکس این بازار یک ویژگی و مزیت مهم دیگر نیز دارد و آن این است که شما می توانید به صورت شبانه روزی و در 24 ساعت روز در این بازار معاملات خود را انجام دهید. به جز روزهای تعطیل هفته یعنی شنبه و یکشنبه شما در طول سایر روزها می توانید در این بازار معامله کنید. بنابراین برخلاف بازارهایی مانند بازار بورس که تنها چند ساعت در طول روزهای غیر تعطیل کار می کنند این بازار یک بازار تقریبا 24 ساعته به شمار می آید. در واقع بازار فارکس در کشورهای مختلف فعالیت دارد و زمانی که یک بازار در کشور خاصی به پایان می رسد بلافاصله یا با فاصله بسیار کوتاهی بازار در کشوری دیگر کار خود را آغاز می کند. همین عامل است که باعث می شود تا فارکس یک بازار تقریبا 24 ساعته به شمار بیاید.

نکات پایانی درباره فارکس

برای شروع معاملات خود در بازار فارکس شما باید ابتدا در یک کارگزاری ثبت نام کنید. در واقع شما از طریق بروکرهای مختلف می توانید به این بازار دسترسی داشته باشید ولی فراموش نکنید که معمولا حجم معاملات در این بروکرها به درستی ثبت نمی شود. شما پیش از این که وارد این بازار شوید باید بتوانید به انواع روش های تحلیلی آشنا شده و از آنها به خوبی برای باز کردن و مدیریت معاملات خود استفاده کنید. علاوه بر این دنبال کردن اخبارها نیز در این زمینه می تواند کمک کننده باشد.

 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
trustseal.enamad