نکات مهمی که باید درباره مهندسی معماری بدانید
 تولید محتوا لرن بای

اگر شما هم علاقه مند به طراحی فضاهای مدرن برای کار، زندگی و ... هستید احتمالا تبدیل شدن به یک مهندس معمار و داشتن تخصص در حوزه مهندسی معماری می تواند یکی از بهترین گزینه های کاری برای شما باشد. با این حال قبل از این که این مسیر را آغاز کنید باید اطلاعات کاملی را درباره مهندسی معماری به دست بیاورید و با دانش کامل وارد این مسیر شوید. یک مهندس معمار دارای تخصص زیادی در حوزه طراحی ساختمان است ولی بیش از هر چیز دارای خلاقیت زیادی نیز در این حوزه است. بنابراین برای تبدیل شدن به یک معمار شما علاوه بر تخصص به تخیل و تجربه نیز نیاز پیدا خواهید کرد.

آشنایی با مهندسی معماری

 شخصی که دارای تخصص در حوزه مهندسی معماری است و در واقع به یک مهندس معمار تبدیل شده دانش و تخصص خود را در زمینه طراحی ها و مشخصات ساختمان و همینطور نظارت روی پروژه های ساختمانی به کار می گیرد. آنها از مفاهیم علمی و ریاضی در نقشه های ساختمانی برای آزمایش، ارزیابی و ارتقای یکپارچگی سازه ساختمان ها و سیستم های ساختمانی استفاده می کنند. مهندسان معماری ممکن است در طرح های مختلف یک سیستم ساختمانی خاص مانند لوله کشی، برق کشی و ... نیز دارای تخصص هایی باشند.

پس به طور کلی می توان گفت یک مهندس معمار قلب تپنده ساختمان سازی است و تلاش می کند تا بتواند بخش های مختلف ساختمان را به صورت استاندارد و اصولی طراحی کند. به همین علت است که امروزه در ساخت هر ساختمان شما به شدت نیازمند یک مهندس معمار خواهید بود.

مسئولیت های یک مهندس معمار

شخصی که در حوزه مهندسی معماری دارای تخصص بوده و در واقع یک مهندس معمار است باید بتواند وظایف مختلفی را انجام دهد که شامل هدایت و نظارت بر عملیات های سازه ای، مکانیکی و الکتریکی در پروژه های ساختمانی است. علاوه بر این مهندس معمار باید نسبت به تاسیسات کارآمد در یک ساختمان نیز اطمینان حاصل کند. در ادامه به بررسی برخی از مهمترین وظایف یک مهندس معمار می پردازیم:

-          مطالعه و ارزیابی طرح ها و نقشه های ساخت و ساز برای تضمین یک طرح قابل اجرا

-          اطمینان از یکپارچگی ساختاری و ایمنی سازه پیشنهادی علاوه بر سبک ها و زیبایی شناسی ساختمان

-          شناسایی و حل مسائل مربوط به طرح های ساختمانی، سازه ها و نمونه های اولیه

-          اعتبارسنجی یکپارچگی سازه ای و مکانیکی ساختمان ها در پیش بینی بارهای مختلف

-          طراحی و تجزیه و تحلیل سیستم های تهویه مطبوع، گرمایش و تهویه با بهینه سازی و صرفه جویی در انرژی و بهره وری

-          هدایت و نظارت بر عملیات ساخت و ساز ساختمان با مشورت گرفتن از متخصصان این حوزه

-          برآورد هزینه هایی که برای ساخت و ساز یک ساختمان مورد نیاز است.

-          ارائه پیشنهاداتی برای تغییرات و بهبودهای لازم برای افزایش کارایی ساختمان

-          ایجاد تغییر در ساختمان بر اساس نیازهایی که مشتری ممکن است داشته باشد.

-          انجام تحقیقات برای شناسایی ترندها و پیشرفت های جاری که در علم مهندسی معماری ممکن است رخ دهد.

-          به روزرسانی اطلاعات درباره نحوه ایمن سازی طرح ها و سازه های ساختمانی

داشتن مدرک معتبر در حوزه مهندسی معماری

برای تبدیل شدن به یک مهندس معمار داشتن مدرک مهندسی معماری جز ملزومات به شمار می آید که باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید. معمولا دوره های کارشناسی این رشته بین 4 الی 5 سال به طول می انجامد ولی گاهی اوقات ممکن است شما علاقه مند به دریافت مدرک کارشناسی ارشد خود نیز باشید. در این شرایط باید دو الی سه سال دیگر را نیز مشغول تحصیل در این رشته باشید. دقت داشته باشید که شما با اخذ مدرک کارشناسی خود به مفاهیم تئوری که در این زمینه وجود دارند مسلط می شوید ولی این نمی تواند برای شما کافی باشد.

تهیه یک رزومه علمی

برای این که در رشته مهندسی معماری مشغول به کار شوید شما علاوه بر داشتن مدرک تحصیلی باید تجربه کار در این حوزه را نیز داشته باشید. یکی از مهمترین مواردی که می تواند به استخدام شما در این زمینه کمک کند داشتن یک رزومه قوی است. برای تهیه یک رزومه قوی شما در ابتدا باید یک دوره کارآموزی را پشت سر بگذارید تا بتوانید تجربه اولیه را به دست بیاورید. در ادامه سعی کنید در موقعیت های شغلی با درآمد کمتر که نیازمند تجربه کمتری هستند مشغول به کار شوید تا بتوانید رزومه خود را برای آینده آماده کنید.

بازار کار رشته مهندسی معماری

یکی از مهمترین نگرانی هایی که برای افرادی که قصد تحصیل در رشته مهندسی معماری دارند بازار کار و آینده این رشته است. در خصوص آینده و بازار کار این رشته باید بدانید که امروزه موقعیت های شغلی بسیار جذابی در این زمینه وجود دارد چرا که صنعت ساختمان سازی به میزان زیادی پیشرفت کرده است و امروزه ساختمان های زیادی در دست ساخت هستند. علاوه بر این نیروهایی که دارای سن بالایی هستند نیز در حال بازنشسته شدن هستند و نیاز به نیروهای جایگزین برای آنها نیز وجود دارد. نکته مهم دیگر این است که وظایف مهندس معمار نیز امروزه به میزان زیادی گسترش پیدا کرده است و همین عامل نیاز به نیروهای جدید و کارآمد را افزایش داده است. بنابراین اگر شما دارای رزومه علمی و عملی خوبی باشید می توانید آینده کاری خوبی را در این کشور داشته باشید.

مهارت هایی که یک مهندس معمار باید داشته باشد

شما به عنوان یک متخصص مهندسی معماری باید مهارت هایی را داشته باشید تا بتوانید به شکل بهتری مشغول به کار شوید. در ادامه به بررسی هر یک از این مهارت ها می پردازیم:

-          مهارت های تحلیلی برای درک محتوای طرح ها و زمینه ای که در آن فرموله شده اند. به عنوان مثال شما باید مهارت های تحلیلی در حوزه سیستم های مکانیکی و الکتریکی داشته باشید.

-          مهارت های ارتباطی برای ارتباط برقرار کردن با سایر افراد و بیان ایده ها به آنها و همینطور درک درست ایده هایی که آنها در حوزه های مختلف مطرح می کنند.

-          خلاقیت در طراحی نمای کلی ساختمان ها و سایر سازه ها برای دستیابی به ایده های برتر در این زمینه

-          مهارت های فنی برای استفاده از تکنولوژی ها و تجهیزات مختلفی که در این زمینه وجود دارند.

-          مهارت های ریاضی برای انجام محاسباتی که در حوزه ساختمان سازی مورد نیاز هستند.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
trustseal.enamad