با مدرک زیست شناسی چه کاری می توانید انجام دهید
 تولید محتوا لرن بای

علم زیست شناسی در واقع به مطالعه زندگی و حیات می پردازد و اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار شما قرار می دهد. شاید این رشته را بتوان یکی از پرکاربردترین و گسترده ترین موضوعاتی دانست که شما می توانید روی آن مطالعه داشته باشید. این علم در واقع همه چیز را از مطالعه مولکولی گرفته تا فرآیندهای مختلفی که در حیات یک جاندار وجود دارد شامل می شود. افرادی که در حوزه این علم تحصیل می کنند معمولا موقعیت های شغلی بسیار جذابی را به دست می آورند. بازار کار رشته زیست شناسی یک بازار کار بسیار جذاب است که آشنایی با آن بدون شک برای تمام افراد مفید خواهد بود.

موقعیت های شغلی موجود برای افرادی که مدرک زیست شناسی دارند

مدرک زیست شناسی امروزه در حوزه های مختلفی به دانشجویان این رشته اعطا می شود که هر یک دارای مشاغل مربوط به خود هستند و احتمالا شما هم متوجه شده اید که این موقعیت های شغلی بسیار گسترده و متنوع هستند. از جمله رایج ترین مشاغلی که شما می توانید به عنوان یک متخصص زیست شناسی در آنها مشغول به کار شوید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-          فعالیت به عنوان محقق در پژوهشگاه های مرتبط با علوم زیست

-          فعالیت به عنوان یک Pharmacologist

-          فعالیت به عنوان زیست شناس در مراکزی که در این زمینه فعالیت دارند.

-          موقعیت های شغلی مرتبط با بوم شناسی که دارای درآمد بالایی نیز هستند.

-          فعالیت به عنوان افسر حفاظت از طبیعت و محیط زیست

-          بیوتکنولوژیست

-          فعالیت به عنوان دانشمند پزشکی قانونی

-          تدریس در دانشگاه ها در رشته های مرتبط

-          فعالیت به عنوان یک نویسنده علمی

-          فعالیت در سازمان های دولتی

نکاتی درباره مشاغل این رشته

مشاغلی که در حوزه این رشته وجود دارند می توانند شما را به سمت مطالعه حیات موجودات زنده برای کمک به دانش بیولوژیکی و درک فرایندهای حیات برای اهداف مختلف سوق دهد که این مسئله می تواند در درمان انواع بیماری ها و محافظت در برابر طبیعت نیز بسیار کمک کننده باشد. بسیاری از فارغ التحصیلان رشته زیست شناسی به منظور افزایش تخصص خود در این زمینه و کمک به پیشرفت شغلی خود تلاش می کنند تا در مقطع کارشناسی ارشد نیز مشغول به تحصیل شوند. اگرچه باید دقت داشته باشید که تحصیل در این مقطع در اغلب مواقع برای ورود به بازار کار لازم و ضروری نیست. نکته مهمی که در این جا باید به آن دقت داشته باشید این است که اگر قصد ورود به حوزه تحقیق و پژوهش را در زمینه این علم داشته باشید بهتر است که مدارک با درجات بالاتر را نیز دریافت کنید. با این حال سایر موقعیت های شغلی نیازی به مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری ندارند.

مشاغل مرتبط با تحقیقات علمی

تحقیقات علمی نه تنها در جامعه لازم و ضروری هستند بلکه برای فارغ التحصیلان رشته زیست شناسی یک شغل بسیار محرک نیز به شمار می آیند. به عنوان یک زیست شناس محقق وظیفه شما این است که به مطالعه موجودات زنده بپردازید و دانش جهان پیرامون خود را از این طریق توسعه دهید. مشاغلی که مرتبط با پژوهش هستند بدون شک جز یکی از گسترده ترین موقعیت های شغلی برای افرادی که مدرک زیست شناسی دارند شناخته می شود چرا که تحقیقاتی که در این زمینه صورت می گیرد پیش نیاز تمام تخصص های دیگر به شمار می آید. رایج ترین زمینه های تحقیقاتی در این حوزه را می توان به مسائل مرتبط با سلامت و انواع بیماری ها، نورولوژی، ژنومیک، میکروبیولوژی، فارماکولوژی و ... دسته بندی کرد. محققان این حوزه می توانند به توسعه دانش اجتماعی در بسیاری از زمینه های مختلف کمک کنند.

مشاغل زیست شناسی در مراقبت های بهداشتی

کار در بخش مراقبت های بهداشتی به عنوان یک زیست شناس باعث می شود تا کمپین هایی برای کمک به درمان بیماری هایی مانند ایدز، سرطان، سل، بیماری های قلبی و ... تشکیل شوند که می تواند در حوزه مراقبت های بهداشتی و سلامت بسیار مفید و کاربردی باشد. اگرچه بسیاری از موقعیت های شغلی این حوزه برای دانشجویانی که تنها مدرک کارشناسی خود را دریافت کرده اند دور از دسترس است ولی نباید فراموش کنید که زیست شناسانی که مدارک با درجات بالاتر دارند ارتباط نزدیکی را با پزشکان برقرار می کنند.

بیولوژیست ها نه تنها می توانند در بیمارستان ها مشغول به کار شوند بلکه موقعیت های شغلی جذابی برای آنها در سایر مراکز پزشکی نیز وجود دارد که می توانند از این موقعیت ها استفاده کرده و از مزایای آنها نهایت بهره را ببرند. آنها همچنین توسط مراکز دولتی و نظامی نیز استخدام می شوند و موقعیت های شغلی خوبی نیز در این زمینه برای آنها وجود دارد.

مشاغل این رشته در حوزه حفاظت از محیط زیست

اگر شما هم به عنوان یک متخصص در حوزه زیست شناسی که علاقه زیادی به حفاظت از محیط زیست دارید فعالیت دارید می توانید با مشاغلی که در این حوزه وجود دارند آشنا شده و در یکی از آنها مشغول به کار شوید. شما با مشغول شدن به این کارها می توانید به حفاظت از منابع طبیعی کمک کرده و از حیات وحش گیاهی و جانوری به میزان زیادی محافظت کنید. مشاغلی که در حوزه رشته زیست شناسی وجود دارند و مرتبط با حفاظت از محیط زیست هستند شامل مواردی از جمله زیست شناس دریایی، زیست شناس باغ وحش، زیست شناس حفاظت از محیط زیست، بوم شناس و ... می شوند. در واقع شما زمانی که در این موقعیت ها مشغول به کار می شوید باید برنامه ها و استراتژی هایی را تدوین کنید که از انقراض گونه های جانوری و گیاهی مختلف جلوگیری می کنند و سعی کنید تا آنها را به عموم مردم آموزش دهید.

آینده و درآمد رشته زیست شناسی

رشته زیست شناسی از جمله رشته هایی است که امروزه دارای بازار کار بسیار خوبی است و پیش بینی می شود که این رشته در سال های آینده دارای بازار کار بهتری نیز باشد. دلیل این موضوع پیشرفت و گسترش این رشته در زمینه های مختلف و جایگزین شدن نیروهای قدیمی با نیروهای جدید است که باعث می شود تا نیاز بیشتری به افراد متخصص و جوان در این حوزه احساس شود. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که درآمد افراد در این رشته و مشاغل مرتبط با آن معمولا نسبت به میانگین جامعه بالاتر است و شما با کار در این رشته می توانید رفاه اقتصادی خوبی داشته باشید. 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
trustseal.enamad