هرآنچه که باید درباره دیجیتال مارکتینگ بدانید
 تولید محتوا لرن بای

اگر بخواهیم از نظر معناشناسی به واژه مارکتینگ نگاه کنیم می توان گفت هدف از آن شناسایی و ارضای نیازهای مشتری در یک کسب و کار است. دیجیتال مارکتینگ یک هدف بسیار مهم در کسب و کارها است چرا که تلاش های موفق در این راستا می تواند به جذب مشتریان جدید کمک کرده و به نگهداری مشتریان قدیمی نیز کمک شایانی کند. چرخه بازاریابی سنتی امروزه چندان کاربرد خاصی ندارد چرا که اکثر کسب و کارها در مسیر دیجیتالی شدن قرار گرفته اند. به همین علت نیز بازاریابی دیجیتال بسیار بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته و از اهمیت بیشتری برخوردار است. از آنجایی که امروزه بسیاری از افراد از دستگاه های هوشمند مانند گوشی های هوشمند یا کامپیوترها استفاده می کنند این مسئله بیشتر اهمیت خود را نشان می دهد. هرچه بیشتر به سمت جلو حرکت می کنیم تدوین یک استراتژی بازاریابی دیجیتال از اهمیت بالاتری نسبت به گذشته برخوردار می شود.

پایه و اساس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

به طور کلی دیجیتال مارکتینگ به تمام روش های بازاریابی گفته می شود که مبتنی بر دستگاه های الکترونیکی و دیجیتال است. این شیوه بازاریابی شامل شیوه هایی که مبتنی بر اینترنت و روش های آنلاین هستند نیز می شود. در فرایندهای بازاریابی دیجیتال یک کسب و کار ممکن است از وب سایت ها، موتورهای جستجو، وبلاگ ها، شبکه های اجتماعی، ویدئوها، ایمیل ها و ... برای بازاریابی استفاده کند. برخلاف روش های سنتی که بیشتر بازاریابی یک طرفه بودند در این سبک از بازاریابی مشتریان نیز می توانند با صاحبان مشاغل و کسب و کارها در ارتباط باشند و نظرات خود را به سادگی به آنها منتقل کنند. امروزه میزان تاثیرگذاری روش های دیجیتال برای بازاریابی به بیشترین مقدار خود رسیده است و به همین علت نیز بسیاری از کسب و کارها به دنبال متخصصانی در این حوزه هستند.

چه روش هایی برای بازاریابی دیجیتال وجود دارد؟

دیجیتال مارکتینگ یک اصطلاح بسیار گسترده است که روش های مختلفی برای انجام آن وجود دارد. انتخاب هریک از این روش ها به نوع کسب و کار و همینطور نیازهای مشتریان بستگی دارد. از جمله روش هایی که برای انجام این کار وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-          بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو

-          بازاریابی موتورهای جستجو که به اصطلاح SEM نامیده می شود.

-          روش های مبتنی بر پرداخت به ازای کلیک که به اختصار PPC نامیده می شوند.

-          بازاریابی در شبکه ها و رسانه های اجتماعی که امروزه محبوبیت زیادی در میان کاربران و کسب و کارها دارد.

-          بازاریابی ایمیلی که در آن ایمیل های دسته جمعی به گروه های خاصی از مشتریان و کاربران ارسال می شود.

-          بازاریابی محتوا که در آن شما محتواهایی جذاب را برای مشتریان و کاربران خود تولید کنید.

-          تبلیغات بومی و محلی که در آن باید از شبکه های بومی و محلی برای بازاریابی استفاده کنید.

دیجیتال مارکتینگ چه مزایایی دارد؟

-          دسترسی جهانی: برخلاف روش های سنتی شما می توانید به کاربران و مشتریانی از سراسر جهان دسترسی داشته باشید و محصولات و خدمات خود را به آنها بفروشید.

-          هزینه پایین انجام تبلیغات: این روش برخلاف روش های سنتی دارای هزینه بسیار کمی برای تبلیغات است.

-          مقایسه بازدهی تبلیغات که در روش های سنتی عملا امکان پذیر نیست در دیجیتال مارکتینگ کاملا قابل محاسبه است که شما می توانید از آن برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره استراتژی های بازاریابی خود استفاده کنید.

-          هدف گذاری های بهینه: در بازاریابی دیجیتال شما می توانید به صورت کاملا بهینه هدف گذاری کرده و به اهداف خود در مدت زمانی مشخص دست پیدا کنید.

-          انعطاف پذیری بسیار بالا: یکی از مهمترین مزایای استفاده از روش های مبتنی بر دیجیتال مارکتینگ انعطاف پذیری و پویایی بسیار زیاد این روش ها است.

-          ایجاد یک رابطه دو طرفه با مشتریان: در این روش شما می توانید به صورت دو طرفه با مشتریان و کاربران خود در ارتباط باشید و با آنها تعامل کنید تا بتوانید محصولات و خدمات خود را بهینه کنید.

بازاریابی دیجیتال چه هزینه هایی را برای کسب و کار به همراه خواهد داشت؟

پاسخ صحیحی که به این سوال وجود دارد این است که برای هر بودجه ای که شما داشته باشید یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ مناسب وجود دارد. انعطاف پذیری بالایی که روش های مختلف بازاریابی دیجیتال دارد به شما اجازه می دهد تا با هر بودجه ای بتوانید از این روش ها استفاده کنید. البته نباید انتظار داشته باشید که روش های کم هزینه تر اثرگذاری روش های پرهزینه را داشته باشند ولی با این حال هنوز هم می توانند برای کسب و کار شما بسیار مفید و کاربردی باشند. معمولا استارت آپ های کوچک از روش های پایه ای بازاریابی دیجیتال استفاده می کنند که کمترین میزان هزینه را برای آنها در پی دارد. روش های با هزینه متوسط روش هایی هستند که توسط شرکت های کوچک استفاده می شوند. این روش ها معمولا می توانند مشتریان خوبی را برای توسعه کسب و کار جمع آوری کنند. سایر روش های پرهزینه تر نیز برای شرکت ها و هلدینگ های بزرگتر استفاده می شوند که دارای اثرگذاری بسیار زیادی هستند.

چگونه یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ را ایجاد و اجرا کنیم؟

برای این کار در گام اول باید هدف خود را از دیجیتال مارکتینگ تعیین کرده و مشتریان هدفی که دارید را نیز مشخص کنید. در ادامه شما باید یک فرایند فروش مشخص را برای کسب و کاری که دارید ایجاد کنید تا بتوانید با کمک بازاریابی دیجیتال فروش خود را به حداکثر برسانید. در ادامه شما باید سعی کنید از میان مشتریانی که دارید مشتریان خاص را شناسایی کرده و تمرکز خود را روی آنها قرار دهید. یکی دیگر از مراحل بسیار مهمی که برای بازاریابی دیجیتال باید طی کنید این است که کانال های بازاریابی خود را مشخص کنید. برای این کار باید سعی کنید مشتریان هدف خود را به خوبی بشناسید تا بتوانید بر اساس تقاضای آنها بهترین کانال های بازاریابی را برای دیجیتال مارکتینگ انتخاب کنید. پس از طی کردن این مراحل تنها کاری که باید انجام دهید این است که تنظیمات لازم را انجام دهید.

نکات پایانی درباره بازاریابی دیجیتال

یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ موفق باید نیازها و اهداف فردی کسب و کار شما و همینطور مشتریان را مد نظر قرار دهد و بتواند بر این اساس میزان فروش شما را به حداکثر برساند. پس در زمان تعیین و مشخص کردن یک استراتژی حتما به این نکته نیز دقت داشته باشید. 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
trustseal.enamad