تکنیک های تدوین فیلم
 تولید محتوا لرن بای

امروزه تکنیک های مختلفی برای تدوین فیلم وجود دارند که هر یک از این تکنیک ها دارای مزایا و معایب مخصوص به خود بوده و کاربردهای خاصی نیز دارند. آشنایی با تکنیک های تدوین فیلم می تواند برای افرادی که در این حوزه فعالیت دارند بسیار مفید بوده و اطلاعات زیادی را در اختیار آنها قرار دهد. زمانی که شما با انواع تکنیک های تدوین فیلم آشنا شدید و متوجه شدید که چرا هر یک از آنها در شرایط خاصی پرکاربرد هستند، می توانید فیلم های خود را به شکل سرگرم کننده تری ایجاد کنید و عملکرد خود را در زمینه تدوین فیلم بهبود دهید. ما در این مطلب قصد داریم برخی از رایج ترین تکنیک های تدوین فیلم را به شما آموزش دهیم که آشنایی با آنها بدون شک برای شما مفید و کاربردی خواهد بود.

برش استاندارد

برش استاندارد یکی از تکنیک های تدوین فیلم است که در واقع برش پایه ای در زمینه ویرایش فیلم به شمار می آید که به آن برش سخت نیز گفته می شود. در این روش شما باید دو کلیپ را در کنار یکدیگر قرار داده و آخرین فریم از کلیپ اول را به اولین فریم از کلیپ دوم متصل کنید. این تکنیک یکی از رایج ترین تکنیک های برش به شمار می آید و در واقع هیچ معنا یا احساسی را در تماشاگر بر نمی انگیزد.

جامپ کات از دیگر تکنیک های تدوین فیلم

این سبک از برش به شکلی است که در واحد زمان به سمت جلو حرکت می کند. معمولا این نوع برش در یک فریم یا ترکیب انجام می شود و بارها و بارها می توان در مونتاژ از آن استفاده کرد. احتمالا نمونه های این سبک از برش را در بسیاری از فایل های ویدئویی مشاهده کرده اید.

مونتاژ از مهمترین تکنیک های تدوین فیلم

مونتاژ یک تکنیک تدوین فیلم است که باز هم در گذر زمان به سمت جلو حرکت کرده و در واقع در واحد زمان اتفاق می افتد. این سبک از تدوین با ایجاد برش های سریع باعث ایجاد یک زمینه کلی شده و به داستان ویدئو و فیلم شما کمک می کند. شما می توانید از این تکنیک برای ایجاد تغییر در هر کاراکتر فیلم خود استفاده کرده و شخصیت های فیلم را به سادگی هرچه تمام تغییر دهید. نکته دیگر این است که در این روش معمولا از موسیقی نیز استفاده می شود که باعث برجسته تر شدن نتیجه نهایی می شود.

تکنیک Cross Dissolve

تکنیک cross dissolve می تواند اهداف و انگیزه های مختلفی را در داستان فیلم شما به همراه داشته باشد. در این تکنیک شما می توانید از لایه هایی که نسبت به یکدیگر همپوشانی دارند استفاده کنید. این تکنیک به شما کمک می کند تا بتوانید صحنه هایی که به صورت همزمان رخ می دهند را نمایش دهید یا این که چندین داستان مختلف را در قالب یک تصویر برای تماشاگر به نمایش بگذارید. دقت داشته باشید که در بسیاری از مواقع این صحنه ها در زمان های متفاوتی رخ داده اند. معمولا از این تکنیک در فیلم های آخرالزمانی نیز به طور گسترده ای استفاده می شود.

تکنیک Wipe

یکی دیگر از تکنیک های تدوین فیلم که امروزه به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد دارد تکنیک Wipe است. این تکنیک برای متصل کردن یک صحنه به صحنه دیگر با استفاده از یک انیمیشن دیجیتالی استفاده می شود. Wipe دارای انواع مختلفی است و شما می توانید در آن از انواع انیمیشن ها استفاده کنید. انیمیشن های پیچیده تر معمولا جذابیت های ظاهری فوق العاده ای را ایجاد می کنند که برای تماشاگر می تواند یک تجربه بسیار جذاب باشد.

تکنیک بسیار جذاب Fade In/Out برای تدوین فیلم

در این تکنیک شما انتهای یک کلیپ را محو می کنید و سپس به صورت کاملا محو یک کلیپ دیگر را آغاز می کنید تا زمانی که کلیپ دوم کاملا واضح شود. این تکنیک از تکنیک های تدوین فیلم در واقع به معنای گذر زمان است. مثلا فرض کنید که شخصی به خواب می رود و شما قصد دارید تغییر زمان از شب به روز را نشان دهید. در چنین شرایطی می توانید از این تکنیک بسیار جذاب استفاده کنید. نکته بسیار مهمی که در این جا باید به آن دقت داشته باشید این است که از این نوع برش ها نباید در فیلم های استاندارد و در صحنه های معمولی استفاده کنید چرا که معمولا نمی توانند اثرگذاری چندانی روی مخاطب داشته باشند.

برش های J یا L

برش های L و J از جمله رایج ترین و کاربردی ترین تکنیک های تدوین فیلم به شمار می آیند. برش L به تکنیک و برشی گفته می شود که در آن شما می خواهید صدای کلیپ A با وارد شدن کلیپ B ادامه داده شود و این در حالی است که برش J زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که شما قصد داشته باشید با ورود کلیپ B صدای کلیپ A نیز قطع شود. شما در بسیاری از مستندها می توانید این تکنیک را مشاهده کنید و بیشترین کاربرد این برش ها نیز در ساخت فیلم های مستند می باشد.

شات های Cutaway

Cutaway ها در واقع شات و تصاویری هستند که بینندگان را از شخصیت های اصلی و action ها دور می کنند. آنها در واقع قادر هستند که زمینه بیشتری را به صحنه های شما بدهند و می توانند تنش بیشتری را در مخاطبان شما ایجاد کنند. نکته بسیار مهم این است که مهم ترین شات ها همواره باید در انتها قرار گیرند تا بتوانند تاثیرگذاری خاصی را روی مخاطبان داشته باشند. اگر قصد دارید تاثیر آنها را به خوبی مشاهده کنید بهتر است که فیلم هایی که با استفاده از این مورد از تکنیک های تدوین فیلم ساخته اید را از آخر به اول تماشا کنید.

Cross Cut یا تدوین موازی از مهم ترین تکنیک های تدوین فیلم

یکی دیگر از تکنیک های تدوین فیلم که امروزه به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد و دارای کاربردهای بسیار زیادی است تکنیک Cross Cut می باشد که با نام تدوین موازی نیز شناخته می شود. از این نوع تکنیک تدوین زمانی استفاده می شود که بین دو صحنه مختلف که همزمان در مکان های متفاوت رخ می دهند برش می زنید. این تکنیک می تواند به میزان زیادی روی افزایش تنش در فیلم های شما تاثیرگذار باشد و مخاطبان را جذب کند. معمولا فیلم هایی که یک دزدی را نشان می دهند به میزان زیادی از این تکنیک استفاده می کنند. 

 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
trustseal.enamad