هرآنچه که باید درباره بازی سازی بدانید
 تولید محتوا لرن بای

طی سی سال اخیر بازی هایی که در پلتفرم های مختلف در حال اجرا هستند به یک هنر در عرصه جهانی تبدیل شده اند. بازی سازی یک صنعت، هنر و مهارت است که امروزه بسیاری از افراد در این حوزه وجود دارند و شرکت ها و کسب و کارهای زیادی نیز در این زمینه به وجود آمده اند. با وجود این که صنعت بازی سازی یک صنعت پولساز است ولی برای ورود به آن همواره موانع و چالش هایی وجود داشته است. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره ورود به این حوزه صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را درباره تبدیل شدن به یک توسعه دهنده بازی در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

علاوه بر زبان برنامه نویسی برای بازی سازی چه چیزهایی باید یاد بگیریم؟

یک توسعه دهنده بازی و شخصی که در بازی سازی فعالیت دارد پیش از هر چیز یک مهندس است. او علاوه بر برنامه نویسی باید بر ریاضیات و فیزیک نیز مسلط باشد. همه بازی ها در درجات مختلف در تلاش هستند تا بتوانند اشیا دنیای واقعی را منعکس کرده و تعامل بین آنها را بر اساس اتفاقات دنیای واقعی نشان دهند. به عنوان مثال شخصی که قصد دارد برنامه ای را برای پرتاب توپ ساده بنویسد حتما باید با فاکتور بازیابی در دنیای فیزیک آشنایی داشته باشد. شما می توانید یک بازی را به زبان های برنامه نویسی مختلف بنویسید و به همین علت در این جا زبان برنامه نویسی از کمترین اهمیت برخوردار خواهد بود.

بهینه سازی و عملکرد بازی ها

علاوه بر مواردی که در بخش قبلی بیان کردیم شخصی که در حوزه بازی سازی متخصص است باید در حوزه بهینه سازی و بررسی عملکرد بازی ها نیز تخصص خوبی داشته باشد. به خاطر داشته باشید که بازی می تواند روی هر سیستم عامل و پلتفرمی اجرا شود. به همین علت نیز شما باید درک خوبی از الگوریتم ها و مدیریت منابع سیستم داشته باشید و بتوانید این موارد را در بازی های خود پیاده سازی کنید. به عنوان مثال زمانی که قصد دارید از موتور بازی سازی رایگان Unreal Engine استفاده کنید باید دقت داشته باشید زمانی که ماژول شروع به کار می کند تمام وابستگی های آن نیز به صورت همزمان بارگذاری می شوند و باعث مصرف منابع شما خواهند شد. بنابراین شما با استفاده از تکنیک های خاص باید تلاش کنید تا بازی که طراحی می کنید فریم ریت ثابتی داشته باشد.

بازی سازی برای موبایل

توسعه بازی های مخصوص موبایل و بازی سازی برای موبایل به علت تنوع نسخه های سیستم عامل در گوشی های هوشمند کمی پیچیده تر است. علاوه بر این شما باید با این موضوع آشنایی داشته باشید که کاربران گوشی های هوشمند چگونه با این دستگاه ها تعامل دارند. به عنوان مثال در گوشی های هوشمند نواحی خاصی وجود دارد که لمس کردن آنها با انگشت شصت ممکن است سخت و ناخوشایند باشد. البته این ویژگی در گوشی های هوشمند باعث می شود تا توسعه بازی های معمولی برای آنها ساده تر باشد چرا که نیازهای بازیکن برای محصولی که شما طراحی می کنید در گوشی های هوشمند کمتر است.

ابزارهای جذاب برای بازی سازی

امروزه نسبت به 20 الی 30 سال گذشته ابزارهای بسیار بیشتری برای بازی سازی طراحی شده اند که توسعه دهندگان انواع گیم ها و بازی ها می توانند از این ابزارها برای ساده تر کردن کار خود استفاده کنند. موتورهای بازی سازی یکی از انواع این ابزارها هستند که امروزه قابلیت ها و ویژگی های زیادی را در اختیار توسعه دهندگان بازی ها قرار می دهند. این موتورها به شما کمک می کنند تا به طور کامل روی بازی خود تمرکز کنید به جای این که تمرکز شما روی توسعه ابزارهای مورد نیاز برای این کار باشد. همین عامل نیز باعث می شود تا شما با سرعت و دقت بیشتری توسعه بازی های خود را انجام دهید. به عنوان مثال این موتورها به شما اجازه می دهند تا بتوانید به سرعت نتایج تغییراتی که در بازی خود اعمال می کنید را مشاهده کنید. هریک از این موتورها دارای زبان برنامه نویسی مخصوص به خود هستند. باید دقت داشته باشید که برخی از این موتورها امکان برنامه نویسی بصری و مبتنی بر اسکریپت را نیز برای شما فراهم می کنند.

کدنویسی یا برنامه نویسی بصری؟

سوالی که در این جا ممکن است برای شما به وجود بیاید این است که آیا برنامه نویسی بصری می تواند تمام منطق برنامه را به طور کامل و بدون مشکل پیاده سازی کند؟ بهترین گزینه ای که در این جا وجود دارد این است که شما سعی کنید کدنویسی به صورت تمیز را با برنامه نویسی بصری ترکیب کنید تا بتوانید به یک بازی ایده آل دست پیدا کنید. از آنجایی که امروزه بازی های مخصوص موبایل محبوبیت بسیار زیادی را به دست آورده اند برای طراحی و توسعه آنها نیز موتورهای زیادی ساخته شده اند که شما می توانید از آنها استفاده کرده و از مزایای آنها بهره مند شوید. فراموش نکنید میزان استعداد شما نیز می تواند در انتخاب شما بین کدنویسی با برنامه نویسی بصری موثر باشد. شما با یک موتور بازی سازی ساده نیز می توانید یک شاهکار را در دنیای بازی ها ایجاد کنید به شرطی که بر اساس علاقه و توانایی های خود عمل کنید.

موتور یونیتی یا Unreal؟

این دو موتور بازی سازی دو مورد از بزرگترین محصولاتی هستند که در این حوزه طراحی و ساخته شده اند و امروزه در تمام دنیا مورد استفاده قرار می گیرند. این دو موتور از نظر رویکردی که برای ساخت بازی دارند و همینطور ابزارها و رابط کاربری که در اختیار توسعه دهندگان و بازی سازان قرار می دهند شباهت زیادی دارند. موتور یونیتی از زبان برنامه نویسی سی شارپ و موتور Unreal از زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس استفاده می کند. البته شما با کمک افزونه هایی که وجود دارند می توانید پشتیبانی از سایر زبان های برنامه نویسی مانند پایتون را نیز به آنها اضافه کنید. نکته مهم این است که هر یک از این دو موتور رویکرد تجاری مخصوص به خود را دارد. به عنوان مثال در موتور Unreal شما پس از این که موفق شدید یه یک میلیون دلار درآمد برسید باید 5 درصد از درآمد خود را به عنوان امتیاز به این شرکت بدهید. بنابراین در انتخاب این دو موتور باید به رویکرد تجاری آنها نیز دقت کافی داشته باشید.

 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
trustseal.enamad