تفاوت علوم کامپیوتر با مهندسی کامپیوتر
 تولید محتوا لرن بای

دنیای کامپیوتر و تکنولوژی های مرتبط با کامپیوتر روز به روز در حال رشد است و همین عامل نیز باعث شده تا رشته های مرتبط با کامپیوتر به میزان زیادی گسترش پیدا کنند. تفاوت علوم کامپیوتر با مهندسی کامپیوتر ممکن است برای بسیاری از افراد چندان واضح نباشد و بسیاری از افراد سوالات زیادی در خصوص این موضوع داشته باشند. بدون شک به دست آوردن اطلاعات کامل درباره تفاوت علوم کامپیوتر با مهندسی کامپیوتر می تواند در انتخاب رشته آینده بسیار موثر و مفید باشد. به همین علت نیز ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره تفاوت علوم کامپیوتر با مهندسی کامپیوتر صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را درباره این موضوع در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه مند به داشتن اطلاعات بیشتر درباره تفاوت این دو رشته هستید به شما پیشنهاد می کنیم در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

آیا مهندسی کامپیوتر همان علوم کامپیوتر است؟

پیش از آن که بخواهیم وارد موضوع تفاوت علوم کامپیوتر با مهندسی کامپیوتر شویم اجازه دهید تا به یک سوال ساده و در عین حال مهم پاسخ دهیم. امروزه به میزان زیادی مشاهده می کنیم که اصطلاحات علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند و این سوال اساسی را در ذهن بسیاری از افراد به وجود می آورند که آیا مهندسی کامپیوتر همان علوم کامپیوتر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که از نظر فنی این دو رشته و فیلد تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند و بر جنبه های مختلفی از دنیای فناوری های کامپیوتری تمرکز دارند. به همین علت است که امروزه این دو رشته به عنوان دو رشته مجزا از هم در سطح دانشگاهی شناخته می شوند.

تفاوت علوم کامپیوتر با مهندسی کامپیوتر

حال اجازه دهید تا به طور مستقیم وارد موضوع تفاوت علوم کامپیوتر با رشته هم نام مهندسی کامپیوتر شویم و کمی بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم. هر دو این رشته ها رشته هایی مبتنی بر فناوری و تکنولوژی کامپیوتری هستند که از جمله مهارت های مورد نیاز برای هر دو آنها می توان به مهارت های کدنویسی و تست نرم افزار اشاره کرد. با این حال تفاوت هایی نیز بین این دو رشته وجود دارد. رشته مهندسی کامپیوتر بیشتر در خصوص طراحی و توسعه کامپیوترها صحبت می کند و این در حالی است که رشته علوم کامپیوتر بیشتر روی تئوری محاسبات، الگوریتم ها، شبکه های کامپیوتری و امنیت اطلاعات تمرکز دارد. اگر علاقه مند به طراحی سخت افزار یا رابط های کامپیوتری دارید بدون شک رشته مهندسی کامپیوتر می تواند یک گزینه جذاب برای شما باشد و اگر علاقه مند به تئوری محاسبات و تجزیه و تحلیل داده ها هستید رشته علوم کامپیوتر می تواند گزینه بهتری برای شما باشد.

نکاتی مهم درباره تفاوت علوم کامپیوتر با مهندسی کامپیوتر

یکی از فاکتورهای بسیار مهمی که در خصوص تفاوت علوم کامپیوتر با مهندسی کامپیوتر باید به آن دقت داشته باشید دروسی است که در هر یک از این دو رشته تدریس می شوند. با نگاهی به دروسی که در رشته مهندسی کامپیوتر تدریس می شوند متوجه می شویم که بیشتر دروس این رشته حول مواردی مانند کلاس ها و آزمایشگاه های میکروالکترونیک، فیزیک مبتنی بر حساب و دیفرانسیل، پردازش سیگنال های دیجیتال و ... می باشد. این در حالی است که رشته علوم کامپیوتر بیشتر روی دروسی مانند حل مسائل علمی، ساختار داده ها و الگوریتم هایی که برای این ساختارها استفاده می شوند، طراحی پایگاه های داده و ... تمرکز دارد. البته نباید فراموش کنید که در هر دو این رشته ها دروسی مانند معماری کامپیوتر، اخلاق کامپیوتری و ... را دارا هستند.

چرا باید علوم کامپیوتر یا مهندسی کامپیوتر را انتخاب کنیم؟

در بخش های قبلی درباره تفاوت علوم کامپیوتر با مهندسی کامپیوتر صحبت کردیم، حال اجازه دهید در این بخش درباره این موضوع صحبت کنیم که اصلا چرا باید یکی از این دو رشته را انتخاب کنیم؟

به طور کلی چشم انداز و آینده شغلی این دو رشته بسیار خوب است چرا که با پیشرفت تکنولوژی فرصت های بسیار خوبی برای متخصصان حوزه تکنولوژی و کامپیوتر به وجود می آید و همین عامل نیز باعث می شود تا مهندسان کامپیوتر و متخصصان علوم کامپیوتر در بهترین موقعیت های شغلی مشغول به کار شوند. با توجه به این مسئله که در سال های اخیر میزان دورکاری در شرکت ها چند برابر شده است حتی فرصت های جدیدی نیز برای فارغ التحصیلان این رشته ها به وجود آمده است تا درآمد خود را افزایش دهند و در موقعیت های شغلی بهتری مشغول به کار شوند. امروزه تقریبا تمام کسب و کارها به شکلی با کامپیوتر و سیستم های کامپیوتری در ارتباط هستند. همین عامل نیز نشان دهنده این است که آینده شغلی این دو رشته بسیار جذاب خواهد بود.

تفاوت علوم کامپیوتر با مهندسی کامپیوتر از نظر نقش ها و مسئولیت ها

یک استراتژی برای این که متوجه تفاوت علوم کامپیوتر با مهندسی کامپیوتر شوید و بدانید که کدام مسیر می تواند برای شما مفیدتر باشد این است که نقش ها و مسئولیت های هر یک از این دو رشته را به خوبی درک کنید. متخصصان علوم کامپیوتر معمولا درک خوبی از موارد زیر دارند:

-          زبان های برنامه نویسی مانند جاوا، پایتون و SQL

-          نحوه اجرا، نگهداری و تعمیر سیستم عامل هایی مانند لینوکس و ویندوز

-          آشنایی کاملی با ساختار داده و الگوریتم ها دارند

-          در زمینه امنیت سایبری اولیه و رمزنگاری دانش خوبی دارند

-          دانش طراحی، کدنویسی و تست نرم افزار را دارا هستند

-          انعطاف پذیری خوبی برای کار با طیف گسترده ای از نرم افزارها دارند

از جمله مهارت های مهمی که یک مهندس کامپیوتر دارا می باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-          درک کامل از نحوه کار سخت افزار و معماری آن

-          دانش طراحی، کدنویسی و تست نرم افزار

-          توانایی ساخت کامپیوترهای شخصی و سفارشی سازی شده

-          و ...

صحبت پایانی

به طور کلی تفاوت علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر را از جهات مختلف می توان بررسی کرد. نوع علومی که متخصصان این دو رشته مطالعه می کنند، تخصص هایی که به دست می آورند، موقعیت های شغلی آنها و ... . هر یک از این جنبه ها تاثیر  بسیار زیادی روی انتخاب شما خواهند داشت. با این حال مهمترین نکته ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که بررسی کنید علاقه شما بیشتر در حوزه کدام یک از این دو رشته تعریف می شود. 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
trustseal.enamad