راهنمای آینده شغلی و بازار کار مهندسی صنایع غذایی
 تولید محتوا لرن بای

مهندسی صنایع غذایی یکی از رشته های بسیار محبوب است که امروزه افراد زیادی علاقه مند به تحصیل در این رشته هستند. همین عامل نیز باعث می شود تا افراد زیادی به دنبال اطلاعات بیشتر درباره بازار کار مهندسی صنایع باشند. به طور کلی بازار کار مهندسی صنایع غذایی بازار کار خوبی است که در حال حاضر به بلوغ نرسیده است و فرصت های شغلی بیشتری در آینده خواهد داشت. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره آینده شغلی مهندسی صنایع غذایی صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را در خصوص این موضوع در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

رشته مهندسی صنایع غذایی و اهمیت آن

امروزه محصولات غذایی یکی از مهم ترین محصولاتی هستند که در فروشگاه های مختلف به فروش می رسند و بخش عمده ای از نیازهای افراد مختلف را برطرف می کنند. تولید و بسته بندی محصولات غذایی یکی از اصلی ترین وظایف یک مهندس صنایع غذایی است که بدون خدمات این افراد روند تولید محصولات غذایی بهبود پیدا نمی کند. در واقع مهندسان صنایع غذایی دارای وظایف مختلفی هستند که از جمله آنها می توان به بهبود روند تولید، بررسی و آزمایش کیفیت محصولات غذایی تولید شده، بسته بندی مناسب و استاندارد و ... اشاره کرد. همین عامل نیز باعث می شود تا تمام شرکت ها و کسب و کارهایی که در زمینه تولید محصولات غذایی فعالیت دارند نیازمند استخدام نیروهایی متخصص در این زمینه باشند. نکته مهمی که درباره وظایف این افراد وجود دارد این است که این مهندسان روی استانداردسازی تولید محصولات غذایی متمرکز هستند و همین عامل نیز باعث می شود تا آینده شغلی و بازار کار مهندسی صنایع غذایی فوق العاده باشد. دلیل این موضوع نیز سخت گیری های بیشتر روی روند تولید محصولات غذایی در آینده خواهد بود.

موقعیت های شغلی محبوب در بازار کار مهندسی صنایع غذایی

یکی از مواردی که افراد علاقه مند هستند تا درباره بازار کار مهندسی صنایع غذایی بدانند این است که آنها با داشتن تخصص لازم در چه موقعیت های شغلی مشغول به کار خواهند شد؟ در پاسخ به این سوال باید بدانید که شما به عنوان یک مهندس صنایع غذایی می توانید در بخش تکنولوژی های استفاده شده در تولید و بررسی سطح کیفیتی روند تولید محصولات غذایی کار کنید، می توانید در بخش آزمایش و تست کیفیت و افزودنی های استفاده شده در محصولات غذایی مشغول به کار شوید، بخش های مرتبط با تحقیق در زمینه تولید محصولات غذایی نیز از بخش های جذاب در این حوزه به شمار می آیند و البته نباید فراموش کنید که بسته بندی نیز می تواند گزینه جذابی باشد. در حوزه بسته بندی شما روی این مسئله متمرکز خواهید شد که چگونه می توانید بسته بندی محصولات مختلف را بهینه کنید تا طول عمر و سلامت آنها افزایش پیدا کند. تمام این موقعیت های شغلی موقعیت هایی هستند که باعث می شوند تا بازار کار مهندسی صنایع غذایی بسیار جذاب باشد.

سایر موقعیت های شغلی در این زمینه

از دیگر موقعیت های شغلی جذابی که امروزه در زمینه مهندسی صنایع غذایی وجود دارند و شما برای بررسی بازار کار مهندسی صنایع غذایی باید با آنها آشنا شوید می توان به مواردی مانند زیر اشاره کرد:

-          مدیر تولید در کارخانه ها و شرکت های تولیدکننده محصولات غذایی

-          اپراتور عمومی

-          متخصص تکنولوژی در زمینه تولید محصولات غذایی

-          مدیر اجرایی در کارخانه های تولید کننده محصولات غذایی

-          و ...

درآمد رشته مهندسی صنایع غذایی

رشته مهندسی صنایع غذایی نسبت به رشته های مهندسی محبوب تر مانند مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک و ... دارای درآمد کمتری است ولی این اختلال چندان نیست که باعث شود تا یک گزینه جذاب برای مشغول به کار شدن نباشد. شما با تحصیل در این رشته می توانید میانگین درآمدی بالاتر از میانگین درآمد بسیاری از مشاغل دیگر داشته باشید. در حال حاضر در کشورهای اروپایی و آمریکایی و به خصوص در ایالات متحده آمریکا حقوق خوبی به متخصصان این حوزه پرداخت می شود. در ایالات متحده آمریکا میانگین درآمد یک مهندس صنایع غذایی تا 40 هزار دلار در سال نیز می رسد که درآمد تقریبا خوبی به شمار می آید. البته باید دقت داشته باشید که عوامل مختلفی روی این درآمد تاثیرگذار هستند که در ادامه بیشتر درباره هر یک از آنها صحبت خواهیم کرد.

عوامل موثر بر درآمد و بازار کار مهندسی صنایع غذایی

به طور کلی عوامل مختلفی روی درآمد و بازار کار مهندسی صنایع غذایی تاثیرگذار هستند که شما برای مشغول به کار شدن در این زمینه باید با این عوامل آشنایی کاملی داشته باشید. میزان تخصص و تجربه شما یکی از مهمترین فاکتورهایی است که در این زمینه وجود دارد. هرچه رزومه قوی تری داشته باشید می توانید در کارخانه ها و شرکت های بهتری مشغول به کار شوید و به عنوان یک مهندس صنایع غذایی درآمد بیشتری خواهید داشت. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که شهری که در آن زندگی کرده و مشغول به کار هستید نیز می تواند تاثیر مستقیم روی درآمد شما داشته باشد. میزان درآمد مهندسان صنایع غذایی در شهرهای بزرگ و شهرهای صنعتی بسیار بیشتر است. عامل مهم دیگری که روی سطح درآمد شما تاثیر مستقیم می گذارد موقعیت شغلی است که در آن مشغول به کار هستید. موقعیت های شغلی مرتبط با مدیریت کسب و کارها و کارخانه ها به مراتب درآمد بیشتری نسبت به سایر موقعیت های شغلی در بازار کار مهندسی صنایع غذایی دارند. بنابراین در زمان انتخاب شغل خود حتما به این نکته مهم و کلیدی دقت کنید.

چگونه آینده شغلی خود را به عنوان یک مهندس صنایع غذایی تضمین کنیم؟

به طور کلی بازار کار مهندسی صنایع غذایی یک بازار کار جذاب است که می تواند موقعیت های شغلی بسیار خوبی را در اختیار شما قرار دهد. با این حال نباید فراموش کنید که آینده شما تنها به شرطی در این حوزه تضمین شده است که بتوانید خود را با این صنعت و پیشرفت های آن در آینده به روز نگه دارید. برای این کار سعی کنید با تکنولوژی های جدیدی که در این زمینه منتشر می شوند آشنا شوید، سعی کنید مطالب علمی را در این زمینه دنبال کنید، از کار کردن حتی با حقوق کم نترسید چرا که باعث می شود تا شما تجربه بیشتری کسب کرده و بتوانید در موقعیت های شغلی بهتری مشغول به کار شوید و در پایان سعی کنید از نظر فنی نیز در جایگاه خوبی قرار بگیرید.  

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
trustseal.enamad