علم الکترونیک و کاربردهای آن
 تولید محتوا لرن بای

علم الکترونیک یکی از کاربردی ترین علوم در صنعت است، ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره علم الکترونیک و کاربردهای آن صحبت کنیم.

علم الکترونیک یکی از علم های کاربردی است که در آن شما با الکترون ها سروکار دارید. مدارهای الکتریکی حاوی عناصر فعال و غیر فعال هستند که بخش بسیار مهمی از صنعت و مهندسی را شکل می دهند. امروزه جهان با سرعتی بسیار زیاد در حال پیشرفت است و تغییرات زیادی در دنیا به وجود می آید. در حال حاضر تقریبا غیر ممکن است که شما بتوانید بدون وسایل الکتریکی زندگی خود را ادامه دهید بدون این که چالش های بزرگی برای شما به وجود بیاید. بنابراین به نوعی می توان گفت علم الکترونیک بخش غیرقابل انکاری از زندگی تمامی افراد در دنیا شده است. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این علم و کاربردهای آن صحبت کنیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

نیاز به علم الکترونیک

ما در حال حاضر در دنیایی زندگی می کنیم که ربات های ماشینی قادر به انجام کارهای انسانی با دقت بسیار بالایی هستند و همین عامل نیز باعث سهولت و عملکرد بهتر در بسیاری از کارها شده است. بسیاری از تجهیزات الکترونیکی دارای حسگرهای مخصوصی هستند که می توانند اطلاعات را از بدن انسان ها دریافت کنند، گوشی های هوشمند و رایانه های شخصی این امکان را برای شما فراهم کرده اند تا بتوانید با افرادی از سراسر دنیا ارتباط برقرار کنید. علاوه بر این برخی از سنسورهای الکترونیکی نیز روی گیاهان نصب می شوند و کم آبی در آنها را تشخیص می دهند. علاوه بر موارد بالا بسیاری از کاربردها دیگر نیز برای علم الکترونیک وجود دارد که باعث شده است تا در سال های اخیر این علم به یکی از محبوب ترین علوم کاربردی در دنیا تبدیل شود. دستگاه ها و قطعات الکترونیکی که در حافظه ها، دیودها، ترانزیستورها و ... مورد استفاده قرار می گیرند نیز از دیگر کاربردهای این علم در صنعت به شمار می آیند.

تولید لوازم الکترونیکی

صنعت تولید لوازم الکترونیکی یکی از مهمترین کاربردهای علم الکترونیک است که در حال حاضر به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شود.

-          ابزارهای اداری مانند ماشین حساب، کامپیوتری های اداری و شخصی، انواع اسکنرها و چاپگرها، دستگاه های فکس، پروژکتورها و ... از جمله تجهیزاتی هستند که با استفاده از این علم ساخته می شوند.

-          لوازم خانگی مانند لباسشویی، جاروبرقی، مایکروفر و ... که زندگی در منزل را بسیار ساده تر کرده اند.

-          انواع سیستم های صوتی و تصویری مانند هدفون، دستگاه های ویدئویی، دستگاه های پخش ویدئو و ... از دیگر تجهیزاتی هستند که با استفاده از علم الکترونیک ساخته می شوند و امروزه بسیاری از نیازهای افراد را برطرف می کنند.

-          از دیگر تجهیزات الکترونیکی که امروزه بسیاری از مشکلات مردم را برطرف کرده است می توان به تجهیزاتی مانند خودپردازها، دستگاه های ذخیره سازی و پخش صوتی و تصویری، ماشین ظرفشویی و ... اشاره کرد.

تجهیزات الکترونیکی صنعتی

علم الکترونیک امروزه در صنعت نیز دارای کاربردهای بسیار زیادی است و تجهیزاتی که با استفاده از این علم ساخته می شوند معمولا دارای کاربردهای صنعتی بسیار زیادی هستند. ساخت تجهیزات اتوماسیون صنعتی و کنترل حرکت، تجهیزاتی که با استفاده از یادگیری ماشین کار می کنند و می توانند به صورت خودکار بسیاری از عملیات ها را انجام دهند، صنعت رباتیک و ربات هایی که امروزه بسیاری از نیازهای جامعه را برطرف می کنند، تجهیزات بیومکانیکی و ... از جمله مهمترین لوازم و دستگاه هایی هستند که امروزه به طور گسترده ای در صنعت استفاده می شوند.

سیستم های شبکه هوشمند

سیستم های الکترونیکی هوشمند اطلاعات را با استفاده از فناوری هایی که با علم الکترونیک ساخته شده اند جمع آوری کرده و براساس مصرف انرژی واکنش مناسب نشان می دهند. این یکی از کاربردهای بسیار مهم علم الکترونیک است که توان محاسباتی شبکه های برق را محاسبه کرده و اجازه نمی دهد تا اختلالی در این زمینه به وجود بیاید. یکی از مهم ترین مثال هایی از تجهیزاتی که در این زمینه وجود دارند کنتورهای هوشمند است. این کنتورها به شکلی طراحی و ساخته شده اند که می توانند روی خود نظارت داشته و عیب یابی کنند. در این کنتورها از حسگرهای تعاملی استفاده شده است که ارتباط دو طرفه ای را ایجاد می کند و همین مسئله نیز باعث می شود تا توزیع برق شبکه به شکل درستی صورت گیرد.

بسیاری از شبکه های هوشمند دیگر نیز امروزه از قطعات الکترونیکی برخوردار هستند و از این قطعات برای اتوماسیون بسیاری از تجهیزات استفاده می کنند. هرچه تکنولوژی بیشتر پیشرفت می کند بیشتر شاهد آن هستیم که تجهیزات الکترونیکی جدید جای انسان را می گیرند و بسیاری از عملیات های انسانی را در کوتاه ترین زمان ممکن و با بالاترین دقت انجام می دهند.

کاربرد علم الکترونیک در داروسازی

شاید برای شما جالب باشد که بدانید امروزه علم الکترونیک در داروسازی نیز کاربرد دارد و بسیاری از تجهیزات مختلفی که در شرکت های داروسازی مورد استفاده قرار می گیرند با استفاده از این علم طراحی و ساخته شده اند. ابزارهای پیشرفته ای که در حال حاضر برای ثبت داده ها و تجزیه و تحلیل آنها استفاده می شوند نمونه ای بارز از تجهیزات الکترونیکی هستند که جایگزین انسان در این صنعت شده اند. این ابزارها را امروزه می توان برای تشخیص انواع بیماری های مختلف نیز مورد استفاده قرار داد و از مزایای آنها بهره مند شد. از جمله مهمترین تجهیزات پزشکی و داروسازی که با استفاده از علم الکترونیک ساخته شده اند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-          گوشی های پزشکی برای گوش دادن به صداهای داخل بدن انسان ها و حیوانات

-          مانیتورهای تنفسی برای بررسی وضعیت بیماران و سنجیدن نحوه تنفس، دما و بسیاری از عوامل دیگر

-          Defibrillator که برای شوک دادن الکتریکی به ماهیچه های قلب مورد استفاده قرار می گیرد.

-          گلوکز متر برای سنجیدن میزان قند موجود در خون

-          Pace Maker برای کاهش و افزایش ضربان قلب

کاربرد علم الکترونیک در صنایع دفاعی و هوافضا

علم الکترونیک امروزه در صنایع دفاعی نیز دارای کاربردهای بسیار زیادی می باشد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-          طراحی سیستم های پرتاب موشک

-          طراحی راکت انداز برای هواپیماها

-          سیستم های پیچیده هواپیمایی

-          کنترل کننده های داخل کابین خلبان

-          طراحی و ساخت رادارهای نظامی که مبتنی بر تجهیزات الکترونیکی هستند

-          و بسیاری از تجهیزات دیگر که در صنایع دفاعی استفاده می شوند

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
trustseal.enamad