مهندسی شیمی چیست و چه کاربردی دارد
 تولید محتوا لرن بای

مهندسی شیمی شاخه ای از مهندسی است که به تولید مواد شیمیایی و ساخت محصولات از طریق فرایندهای شیمیایی می پردازد. این حوزه شامل طراحی تجهیزات، سیستم ها و فرایندهای پالایش مواد خام و همینطور ترکیب کردن این مواد برای تولید محصولات با ارزش می باشد. این رشته در اواخر قرن نوزدهم میلادی به دنیا معرفی شده است. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره رشته مهندسی شیمی و همینطور بازار کار مهندسی شیمی صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را درباره این موضوع در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

آشنایی مقدماتی با رشته مهندسی شیمی

بر اساس اطلاعاتی که در دفتر آمار کار در ایالات متحده آمریکا منتشر شده است رشته مهندسی شیمی به مطالعه اصول شیمی، زیست شناسی و در کنار این دو از فیزیک و ریاضی می پردازد و از این علوم برای حل مسائلی که شامل تولید یا استفاده از مواد شیمیایی، سوخت، دارو، غذا و بسیاری از محصولات دیگر است استفاده می کند. مهندسان شیمی ممکن است در زمینه های مختلفی مشغول به کار شده و فعالیت داشته باشند. به عنوان مثال آنها ممکن است در یک پالایشگاه نفت کار کنند تا نفت خام را به بنزین، سوخت جت، سوخت دیزل و ... تبدیل کنند و حلال ها و مواد پتروشیمی مختلف را از نفت خام تولید کنند. در یک کارخانه تولید کود مهندسان شیمی برای تولید نیترات آمونیوم از مخلوط کردن ده ها ماده مختلف استفاده می کنند تا بتوانند مواد مورد نیاز برای تولید انواع کودها را تولید کنند.

پروژه هایی که نیازمند مهندسان شیمی هستند

Norma Alcantar دانشیار دپارتمان مهندسی شیمی بیومدیکال در دانشگاه فلوریدا جنوبی در حال بررسی خواص نوع کاکتوس گلابی شکل است به این امید که بتواند روش هایی را برای تصفیه آب در جوامع روستایی ارائه دهد. Jong-Man Kim مهندس شیمی در دانشگاه هانیانگ به دنبال روشی جدید برای انگشت نگاری با استفاده از منافذ عرق می باشد. این روش برای انگشت نگاری می تواند سریع تر و قابل اعتمادتر از سایر روش های سنتی باشد که برای انجام این کار در گذشته مورد استفاده قرار می گرفتند. Mike Solomon مهندس شیمی در دانشگاه میشیگان تیمی را رهبری می کند که در حال توسعه روشی برای کنترل کریستال ها با استفاده از نور و شیمی است که می تواند تاثیر بسیار زیادی روی تغییر رنگ لباس ها یا خودروها شود. تمام این پروژه ها ارتباط نزدیکی با مهندسی شیمی دارند و بیانگر بازار کار گسترده مهندسی شیمی می باشند.

الزامات آموزشی در این رشته

مهندسی شیمی رشته ای است که علم شیمی را با مفاهیم مهندسی و اقتصاد ترکیب می کند تا مشکلات تکنولوژی که در این زمینه وجود دارند را برطرف کند. مهارت های حیاتی که برای این رشته لازم و ضروری هستند شامل درک عمیق از رشته شیمی، دانش مناسب در زمینه مهندسی مکانیک و همینطور دینامیک سیالات است. علاوه بر این از آنجایی که امکانات تولیدی می توانند بسیار گسترده باشند ملاحظات ساختاری نیز باید در نظر گرفته شوند. به همین علت است که مهندسان شیمی اغلب مواقع به دانشی ساده در زمینه مهندسی نیز نیاز دارند. براساس اطلاعاتی که در این زمینه منتشر شده است مهندسان شیمی بیش از پیش برای ایجاد کارخانه ها و تجهیزات شیمیایی به سیستم های طراحی مبتنی بر کامپیوتر نیاز دارند. این سیستم ها امکان اصلاح ساده تر و سریع تر طرح ها و مدل های مختلفی که در این زمینه وجود دارند را در مهندسی شیمی فراهم می کنند.

مشاغلی که در این حوزه وجود دارند

به طور کلی مشاغل حوزه مهندسی شیمی به دو گروه اصلی تقسیم بندی می شوند که این دو گروه اصلی شامل کاربردهای صنعتی و توسعه محصولات جدید می شود. مهندسان شیمی ممکن است زمانی را در کارخانه های صنعتی، پالایشگاه ها یا سایر مکان های این چنینی بگذرانند، جایی که آنها باید روی عملیات های مختلف نظارت داشته باشند و مشکلاتی که در این مکان ها به وجود می آیند را برطرف کنند.

صنایع تولیدی که مهندسان شیمی را استخدام می کنند شامل پالایشگاه های نفت، پلاستیک، رنگ، باتری، مواد شیمیایی که در حوزه کشاورزی وجود دارند و همینطور سایر محصولات مصرفی می شود. علاوه بر این مشاغلی در صنایع غذایی و صنعت داروسازی نیز برای مهندسان شیمی وجود دارد. در این صنایع مهندسان شیمی در واقع وظیفه مواد شیمیایی مورد نیاز برای این صنایع را بر عهده دارند.

به طور کلی موقعیت های شغلی متعددی را می توان برای یک مهندس شیمی با تجربه متصور شد و با توجه به نیازی که امروزه بسیاری از صنایع به متخصصان این حوزه دارند پیش بینی می شود که در آینده ای نزدیک تقاضا برای استخدام مهندسان شیمی چندین برابر شود.

حقوق مهندسان شیمی

اکثر مشاغل مرتبط به این مورد حداقل به مدرک لیسانس در زمینه مهندسی شیمی نیاز دارند و بسیاری از کارفرمایانی که در این زمینه وجود دارند علاوه بر مدرک سایر مهارت های عملی و علمی شما را نیز در زمان استخدام ارزیابی می کنند. مدرک کارشناسی ارشد در اغلب مواقع برای ارتقا به موقعیت های شغلی مدیریتی مورد نیاز است. آموزش مداوم برای همگام شدن با پیشرفت های تکنولوژی های مختلف در این حوزه، تجهیزاتی که برای تست وجود دارند، سخت افزارها و نرم افزارهای کامپیوتری و ... از جمله مهمترین ملزومات این رشته برای استخدام شدن به شمار می آیند. امروزه میانگین حقوق برای یک مهندس شیمی تازه استخدام شده تقریبا بین 53 هزار تا 82 هزار دلار در سال است. مهندسی که از نظر تجربه در سطح متوسط باشد می تواند میانگین حقوق بین 72 هزار تا 113 هزار دلار در سال را داشته باشد و مهندسان شیمی که تجربه ای بیش از 15 سال دارند معمولا میانگین حقوق 97 هزار دلار تا 144 هزار دلار در سال را دارا می باشند.

آینده مهندسی شیمی

طبق نظرسنجی ها و پیش بینی هایی که در این زمینه در سال 2010 صورت گرفته بود ظرفیت استخدام نیروهای متخصص در حوزه مهندسی شیمی تا سال 2022 چهار درصد رشد پیدا می کرد که این میزان بسیار بیشتر از چهار درصد بود. با این حال باید بدانید که هنوز هم فرصت پیشرفت بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد و پیش بینی می شود که در آینده ای نزدیک تقاضا برای رشته مهندسی شیمی چند برابر خواهد شد. دلیل این موضوع نیز پیشرفت بسیار زیاد صنایع و کارخانه های مختلف و نیاز به تولید محصولات جدید در این زمینه می باشد. 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
trustseal.enamad