مهندس برق چه کاری انجام می‌دهد
 تولید محتوا لرن بای

مهندسی برق یکی از رشته های بسیار کاربردی است که امروزه در تولید تجهیزات الکتریکی از موتورهای الکتریکی گرفته تا سیستم های ناوبری مورد استفاده قرار می گیرد. اجزای الکتریکی که این مهندسان طراحی می کنند امروزه در بسیاری از وسایل نقلیه و وسایل شخصی استفاده می شوند که طراحی، توسعه و تست کردن آنها بر عهده مهندسان برق است. مهندسی الکترونیک و برق یک رشته بسیار گسترده است که موقعیت های شغلی مختلفی دارد. تولید و توزیع برق، تولید خودروها، گوشی های هوشمند، مهندسان برق و ... بخش جدایی ناپذیری از صنایع مختلف هستند.

مهندسی برق چه وظایفی را بر عهده می گیرد؟

طبق نظرسنجی ها و بررسی هایی که امروزه در سازمان های مربوطه در ایالات متحده آمریکا صورت گرفته است مهندسان برق می توانند نقش های مختلفی را در صنایع بر عهده بگیرند. تدوین استانداردهای ساخت و نصب آنها، هدایت روند تولید محصولات الکتریکی و همینطور نصب و آزمایش کردن آنها، مدیریت پروژه های مرتبط با مهندسی الکترونیک و برق و ... از جمله موقعیت های شغلی هستند که امروزه برای مهندسان برق وجود دارند. در واقع مهندسان برق می توانند موقعیت های شغلی مدیریتی را نیز بر عهده بگیرند و اطمینان حاصل کنند محصولی که تولید می شود دارای کیفیت و عملکرد خوبی است. در شغل مهندسی برق تنوع بسیار زیادی وجود دارد. شما به عنوان یک مهندس برق می توانید با مشتریان خود تعامل داشته باشید و فروش محصولات الکتریکی را بر عهده بگیرید، می توانید در بخش طراحی و توسعه این محصولات فعالیت داشته باشید یا همان طور که بالاتر نیز ذکر کردیم می توانید در موقعیت های شغلی مدیریتی مشغول به کار شده و درآمد بالایی نیز داشته باشید.

نکاتی درباره مهندسان برق و عملکرد آنها

یکی از مهمترین وظایفی که یک متخصص مهندسی برق دارد این است که باید نظارت کاملی روی تجهیزات الکتریکی در کارخانه ها داشته باشد. علاوه بر این مهندسان برق تست تضمین کیفیت محصولات الکتریکی را نیز معمولا در کارخانه های تولید کننده تجهیزات الکتریکی برعهده می گیرند. آنها باید این تضمین را بدهند که محصولات الکتریکی در زمان مقرر تولید شده و به دست مشتری می رسد. معمولا مهندسان برق روی چندین پروژه به صورت همزمان در حال کار کردن هستند و به همین علت نیز می توانند در مراحل مختلف از چرخه عمر محصولات الکتریکی حضور داشته باشند. این مسئله باعث می شود تا آنها خلاقیت بیشتری داشته باشند و بتوانند در هر مرحله پیشنهادات جذابی را ارائه دهند. بنابراین اگر شما هم علاقه مند هستید تا به یک متخصص در زمینه مهندسی برق تبدیل شوید حتما باید خلاقیت خود را افزایش دهید.

چگونه به یک مهندس برق تبدیل شویم؟

کسب مدرک مهندسی برق اولین و مهمترین مرحله ای است که شما برای تبدیل شدن به یک متخصص و مهندس برق به آن نیاز دارید. داشتن یک مدرک خوب در این زمینه به شما کمک می کند تا بتوانید در موقعیت های شغلی بهتری مشغول به کار شده و درآمد بالاتری داشته باشید. مدرک کارشناسی ارشد در این رشته بسیار بیشتر از مدرک کارشناسی مورد توجه قرار می گیرد و افراد زیادی هستند که علاقه مند به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق هستند. در کنار تحصیل شما باید بتوانید مهارت های عملی خود را نیز در این حوزه ارتقا دهید. فراموش نکنید که برخی از رشته های مدیریتی مانند MBA ارتباط نزدیکی با مهندسی برق دارند و شما می توانید به صورت بین رشته ای نیز فعالیت داشته باشید.

پس از آن که مدرک و مجوز مهندسی خود را دریافت کردید بهتر است که به عنوان یک کارآموز در یک محیط کار واقعی مشغول به کار شوید تا بتوانید مهارت های عملی و همینطور تجربه خود را ارتقا دهید.

مهندسان برق بیشتر در کدام موقعیت های شغلی مشغول به کار می شوند؟

افراد متخصص در حوزه مهندسی برق معمولا دارای پیشینه قوی در الکترونیک و سیستم های کامپیوتری دارند و همین عامل نیز باعث می شود تا در دنیای تکنولوژی امروز دارای موقعیت های شغلی بسیار زیادی برای آنها وجود داشته باشد. طبق آماری که از سازمان های مرتبط منتشر شده است مهندسی برق ششمین شغل پردرآمد در ایالات متحده آمریکا به شمار می آید. تکنسین برق یکی از مهمترین موقعیت های شغلی است که امروزه برای مهندسان برق وجود دارد. علاوه بر این آنها می توانند تمام به عنوان مدیر پروژه نیز در شرکت های تولید کننده محصولات الکتریکی فعالیت داشته باشند. اداره برق کشورها یکی دیگر از موقعیت های شغلی بسیار جذابی است که امروزه برای آنها وجود دارد. نکته بسیار مهمی که احتمالا شما هم می توانید در این موقعیت های شغلی مشاهده کنید تنوع بالای موقعیت های شغلی مرتبط با مهندسی الکتریک و برق است.

آینده شغلی مهندسی برق

امروزه افراد زیادی هستند که علاقه مند به تحصیل در رشته مهندسی برق می باشند و همین عامل نیز باعث می شود تا آینده شغلی این رشته برای آنها از اهمیت بالایی برخوردار باشد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید طبق آمارهای منتشر شده از مراکز شغلی آمریکا روند استخدام نیروهای متخصص در حوزه مهندسی برق رو به رشد است و نسبت به سال های اخیر نیز افزایش پیدا کرده است. این افزایش استخدام به علت بازنشست شدن نیروهای قدیمی و همینطور نیاز به نیروهای مهندسی الکتریک در تولید تکنولوژی ها و تجهیزات جدید است. پس اگر شما هم نگرانی هایی درباره آینده و بازار کار این رشته دارید باید بدانید که بازار کار بسیار خوبی خواهد داشت و شما می توانید با خیالی راحت در این رشته مشغول به تحصیل شوید.

عوامل موثر بر استخدام و پیدا کردن کار برای مهندس برق

اگر شما هم علاقه مند هستید تا در بهترین موقعیت های شغلی در رشته مهندسی برق مشغول به کار شوید باید برخی از مهارت های خود را ارتقا دهید. داشتن دانش کافی در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است که با تحصیل در رشته مهندسی برق می توانید به این دانش دست پیدا کنید. علاوه بر این شما باید با شرکت در کارگاه های مختلف مهارت های عملی خود را نیز ارتقا دهید تا بتوانید به سطح خوبی از این مهارت ها دست پیدا کنید. داشتن تجربه کار می تواند تاثیر زیادی روی روند استخدام شما داشته باشد. به همین علت نیز شما باید سعی کنید یک رزومه جذاب را بر اساس تجربه کاری خود به عنوان کارآموز ایجاد کنید تا بتوانید در روزهای نخست یک موقعیت شغلی جذاب را برای خود پیدا کنید. 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
trustseal.enamad