آشنایی با ارزهای دیجیتال و ویژگی های آن
 تولید محتوا لرن بای

ارزهای دیجیتال امروزه بخش بزرگی از اقتصاد دنیا را تشکیل می دهند، ما در این مطلب قصد داریم بیشتر درباره ارزهای دیجیتال و ویژگی های آنها صحبت کنیم.

ارزهای دیجیتال در حال تبدیل شدن به یک جریان اصلی در اقتصاد دنیا هستند و نادیده گرفتن آنها برای سرمایه گذاران می تواند بهای سنگینی به همراه داشته باشد. ارزهای رمزنگاری شده که امروزه با نام ارز دیجیتال نیز شناخته می شوند نوعی ارز به شمار می آیند که در بسترهای مبتنی بر اینترنت و به صورت غیر متمرکز طراحی و ساخته می شوند. این ارزها دارای اهداف مختلفی هستند و براساس همین اهداف نیز دارای ویژگی های متفاوتی می باشند.پتانسیل رشد بالایی که این ارزها در سال های اخیر به دست آورده اند باعث شده است تا امروزه بسیاری از سرمایه گذاران علاقه مند به سرمایه گذاری روی این ارزها شوند.

آشنایی با ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال ارزهایی هستند که بیشتر آنها به صورت غیرمتمرکز طراحی و ساخته می شوند و در بستر اینترنت و شبکه هایی مانند شبکه بلاک چین قابل معامله هستند. این ارزها با اهداف مختلفی طراحی شده اند که رایج ترین این اهداف راحت تر کردن روند خرید و فروش در فضای اینترنت است. یکی از اولین ارزهای دیجیتالی که در دنیا طراحی شد بیت کوین بود که احتمالا شما هم امروزه نام آن را به طور گسترده ای شنیده اید. بیت کوین را می توان اولین ارز دیجیتالی دانست که با هدف راحت تر کردن روند خرید و فروش و معامله در فضای اینترنت راه اندازی شد. این ارز دیجیتال امروزه به عنوان رهبر دنیای ارزهای دیجیتال نیز شناخته می شود و قیمت بسیاری از ارزهای مختلف وابسته به این ارز دیجیتال می باشد. دقت داشته باشید که ارزهای دیجیتال در واقع به صورت فیزیکی وجود ندارند ولی از آنجایی که شبکه هایی که در آنها پیاده سازی می شوند دارای امنیت بسیار بالایی است مشکلی برای سرمایه شما به وجود نخواهد آمد. امروزه رمز ارزهای متفاوتی وجود دارند که از جمله رایج ترین آنها می توان به اتریوم، بایننس کوین، ریپل و ... اشاره کرد.

تمرکز زدایی از اصلی ترین اهداف رمز ارزها

همان طور که در بخش قبلی نیز اشاره کردیم ارزهای دیجیتال با اهداف مختلفی طراحی می شوند که متناسب با همین اهداف نیز دارای ویژگی های مختلفی می باشند. یکی از اصلی ترین اهداف این ارزها تمرکز زدایی از اقتصاد و حتی بسیاری از مسائل دیگر در دنیا است. اگر با اقتصاد دنیا آشنایی داشته باشید حتما می دانید که تمرکز اصلی اقتصاد دنیا روی بانک مرکزی است و همین عامل نیز باعث به وجود آمدن مشکلات بسیار زیادی می شود. محبوبیت بالای ارزهای دیجیتال در سال های اخیر باعث شده است تا تمرکز زدایی گسترده ای در اقتصاد دنیا به وجود بیاید. از آنجایی که این ارزها به صورت متمرکز نیستند و تمامی افراد در سراسر دنیا می توانند بخشی از روند معاملات را کنترل کنند عملا هیچ کشور و دولتی نمی تواند کنترل این ارزها را به دست بگیرد و در نتیجه بسیاری از مشکلات در دنیا قابل حل خواهد بود.

ناشناس بودن و امنیت بالا از ویژگی های مهم ارزهای دیجیتال

یکی از مهم ترین ویژگی های ارزهای دیجیتال ناشناس بودن معاملات و تراکنش های آنها است. تراکنش هایی که در داخل شبکه این ارزها رخ می دهد در واقع شامل دنباله ای از کاراکترها است که به هیچ وجه نشان دهنده مالکیت یک شخص نیست و هویت او را فاش نمی کند. بنابراین مهم نیست که یک شخص مقداری ارز دیجیتال خریداری می کند یا یک شرکت این کار را انجام می دهد، در هر صورت هویت آن مشخص نخواهد شد و همین عامل نیز باعث می شود تا روند خرید و فروش ارزهای دیجیتال ساده تر شود. نکته مهمی که باید در این خصوص بدانید این است که ایجاد ارتباط بین یک معامله و تراکنش و یک شخص حقیقی یا حقوقی عملا غیر ممکن خواهد بود. این عامل باعث می شود تا امنیت دنیای رمز ارزها نیز به میزان زیادی افزایش پیدا کند و فعالیت در این بازار جذابیت های بسیار زیادی را برای افراد مختلف به وجود بیاورد.

هیچ نهاد واسطه و نظارتی روی این ارزها وجود ندارد

وجود نهادهای نظارتی در اقتصاد دنیا که روند مالی بسیاری از بانک های مختلف را بررسی کرده و روی آنها نظارت مستقیم دارند باعث به وجود آمدن محدودیت های زیادی برای بسیاری از کشورهای مختلف دنیا از جمله ایران شده است. یکی از ویژگی های مهم ارزهای دیجیتال این است که این نهادهای واسطه و نظارتی را از کار برکنار می کنند. در واقع در دنیای بلاک چین و ارزهای دیجیتال نیازی نیست که هر یک از تراکنش های صورت گرفته توسط یک نهاد مشخص مورد تایید قرار گیرد. این تراکنش ها توسط ماینرها تایید می شوند و برای تایید آنها نیز عملیات های ریاضی پیچیده ای باید انجام شود. همین عامل باعث می شود تا هیچ گونه نهاد نظارتی در دنیای بلاک چین و رمز ارزها وجود نداشته باشد و شما بتوانید با خیالی راحت معاملات خود را در بستری بسیار امن و سریع انجام دهید.

امنیت و غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال

یکی از نکات بسیار مهمی که باید درباره این ارزها و و ویژگی های آنها بدانید این است که این ارزها را به راحتی می توانید در کیف پول های شخصی که دارای یک کلید خصوصی هستند ذخیره کنید. این ویژگی ارزهای دیجیتال باعث می شود تا شما بتوانید با خیالی راحت از رمز ارزهای خود نگهداری کنید. سیستم پیشرفته ای که در شبکه های مبتنی بر بلاک چین و شبکه های سایر رمز ارزها مورد استفاده قرار گرفته است امنیت سرمایه شما را تضمین می کند و شما می توانید نسبت به امنیت آنها مطمئن باشید. غیرمتمرکز بودن این ارزها نیز باعث می شود تا هیچ دولتی نتواند شما را از خرید و فروش آنها باز دارد. بنابراین سرمایه شما توسط هیچ دولت و کشوری تهدید نخواهد شد و شما در سراسر دنیا می توانید به سرمایه خود دسترسی داشته باشید و از آن نهایت بهره را ببرید.

سایر ویژگی های رمز ارزها

رمز ارزها دارای ویژگی ها و مزایای بسیار زیاد دیگری نیز می باشند. یکی از مهم ترین ویژگی های آنها این است که ارسال این ارزها به یک حساب دیگر بسیار ساده و سریع است. شما می توانید با پرداخت کارمزدی بسیار اندک به راحتی ارزهای خود را به یک حساب دیگر منتقل کنید. ویژگی دیگر این ارزها این است که معاملات آنها غیرقابل بازگشت است. بنابراین اگر خطایی در زمان انتقال رخ دهد و شما اطلاعات را به شکل نادرستی وارد کرده باشید هیچ سازمانی برای برگشت زدن انتقال وجود نخواهد داشت. 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
trustseal.enamad