مراحل مقاله نویسی و طریقه نوشتن مقاله مناسب
 تولید محتوا لرن بای

مقاله نویسی یک مهارت بسیار کاربردی و جذاب است که دارای مراحل مختلفی است. مراحل مقاله نویسی و به طور کلی طریقه نوشتن یک مقاله مناسب می تواند بسیار چالش برانگیز باشد چرا که معمولا افراد نمی دانند که کار خود را چگونه آغاز کرده و چگونه به پایان برسانند. به همین علت است که ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره مراحل مقاله نویسی و طریقه نوشتن یک مقاله جذاب و کاربردی صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

چگونه یک مقاله خوب بنویسیم؟

به طور کلی دستورالعمل هایی برای نوشتن یک مقاله خوب وجود دارد که اگر این دستورالعمل ها را رعایت کنید می توانید با موفقیت مقاله خود را بنویسید. این دستورالعمل ها در واقع مراحل مقاله نویسی را به وجود می آورند و رعایت کردن آنها از اهمیت زیادی برخوردار است که تمام افراد باید به آن توجه داشته باشند. این مراحل شامل موارد زیر هستند که در ادامه هریک از آنها را به طور کامل توضیح خواهیم داد:

-          انتخاب موضوع کلی

-          شناسایی مخاطب هدف

-          تحقیق درباره حقایقی که می توانند محتوای مقاله را تقویت کنند

-          ارائه یک طرح کلی از مقاله

-          تهیه یک پیش نویس از مقاله

-          تعیین دقیق موضوع

-          بلند خواندن پیش نویس برای برطرف کردن خطاهای آن

انتخاب یک موضوع کلی اولین مرحله از مراحل مقاله نویسی

قبل از این که بخواهید روال نوشتن یک مقاله را آغاز کنید باید اولین مرحله از مراحل مقاله نویسی را انجام دهید که انتخاب یک موضوع کلی برای نوشتن است. در واقع این کار به شما کمک می کند تا متوجه شوید که دقیقا به چه موضوعاتی علاقه دارید. اگر قصد دارید برای دانشگاه یا شرکت خود یک مقاله بنویسید بهتر است که موضوع مقاله را با اساتید، همکلاسی ها یا همکاران خود به اشتراک بگذارید و با آنها در این زمینه مشورت کنید. اگر قصد دارید یک مقاله تبلیغاتی بنویسید بهتر است که برای انتخاب موضوع کلی مقاله خود حتما نظر مشتریان خود را مدنظر قرار دهید و بررسی کنید که مشتریانتان دقیقا به چه نوع مقالاتی علاقه مند هستند.

مخاطب هدف خود را شناسایی کنید

شناسایی مخاطب هدف از دیگر مراحل مقاله نویسی است که از اهمیت زیادی برخوردار است. شما باید مشخص کنید که مخاطبی که قصد مطالعه مقاله شما را دارد کیست و چه ویژگی هایی دارد؟ اولین فاکتوری که در این زمینه باید به آن دقت کنید این است که جامعه هدف شما چه سنی دارد؟ در کدام منطقه جغرافیایی زندگی می کند؟ درآمد سالیانه این جمعیت چقدر است؟ چه ویژگی های مهم دیگری دارد؟ در ادامه شما باید رفتارها و علایق این مخاطبان هدف را بررسی کنید. اگر قصد دارید یک مقاله تبلیغاتی را برای یک کسب و کار بنویسید بهتر است که الگوها و عادات خرید مشتریان و جامعه هدف را نیز بررسی کنید تا متوجه شوید که دقیقا چه فاکتورهایی می توانند روی روند خرید آنها تاثیرگذار باشند.

به دنبال حقایقی برای تقویت محتوای مقاله خود باشید

شاید در نگاه اول این مرحله از مراحل مقاله نویسی برای بسیاری از افراد اهمیت و جذابیت چندانی نداشته باشد ولی باید بدانید که وجود حقایق متعدد در داخل مقاله مخاطب را خیلی سریع جذب می کند و باعث می شود تا شما محتوای قدرتمندتری را داخل مقاله خود داشته باشید. سعی کنید یک دفترچه یادداشت مناسب داشته باشید و تمامی حقایقی که درباره موضوعی که انتخاب کرده اید وجود دارند را جمع آوری کنید. پس از جمع آوری این حقایق شما در بخش های مختلف مقاله می توانید براساس نیاز از هر یک از این حقایق استفاده کنید. از جمله حقایق بسیار مهم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-          آمار

-          نقل قول از منابع معتبر و مرتبط

-          داستان های کوتاه

-          ارجاع به فرهنگ های مختلف

-          رویدادهای ملی یا حتی محلی

-          منابعی که ممکن است برای مخاطب مفید باشد

ارائه یک طرح کلی از مهمترین مراحل مقاله نویسی 

یکی از مراحل مقاله نویسی که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است ارائه یک طرح کلی است. شما پیش از این که نوشتن مقاله خود را آغاز کنید باید یک قالب و طرح کلی را برای آن ارائه دهید. این کار باعث می شود تا پس از شروع مقاله شما به جای تمرکز روی ساختار مقاله بیشتر روی محتوایی که در حال نوشتن آن هستید تمرکز کنید. از جمله بخش های مهم یک مقاله که در هنگام ایجاد طرح اولیه باید به آن دقت داشته باشید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-          عنوان

-          پاراگراف مقدمه یا چکیده

-          پاراگراف های بدنه

-          نتیجه گیری 

تهیه یک پیش نویس از مقاله

از دیگر مراحل مقاله نویسی که امروزه کمتر کسی به آن توجه می کند تهیه یک پیش نویس است. شما باید در زمان نوشتن پیش نویس تمام اطلاعات مورد نیاز را داخل آن قرار دهید و سپس در مرحله ویرایش سعی کنید این اطلاعات را ویرایش کرده و به شکل مناسبی به مخاطب خود ارائه دهید. سعی کنید همه اطلاعاتی که درباره موضوع هدف خود مشخص کرده اید را در داخل پیش نویس اولیه بیاورید تا بتوانید در مراحل بعدی از مراحل مقاله نویسی به شکل مناسبی آنها را ویرایش کنید.

موضوعات دقیق و جزئی مقاله خود را انتخاب کنید

سعی کنید نکات کلیدی مرتبط با مقاله را برای هر یک از بخش هایی که در طرح کلی مقاله ارائه داده اید تقسیم کنید تا مخاطب در مسیر مقاله شما باقی بماند. به این ترتیب شما می توانید مخاطب را در هر مرحله از مقاله خود جذب کنید و حواس مخاطب پرت نمی شود. سعی کنید درباره این مسئله که دقیقا چه محتوا و چه نکات کلیدی را باید بسط دهید با یک ویرایشگر حرفه ای مشورت کنید.

مقاله خود را با صدای بلند بخوانید تا مطمئن شوید که خطایی ندارد

آخرین مرحله از مراحل مقاله نویسی این است که مقاله خود را با صدای بلند و با هدف شناسایی خطاهای موجود در آن بخوانید. شما باید مطمئن شوید که مقاله شما برای خواننده مختصر و قابل درک است. البته شما می توانید برای این کار از یک دوست، یکی از اعضای خانواده خود، یکی از همکاران یا همکلاسی های خود نیز در این زمینه کمک بگیرید.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
trustseal.enamad