مهارت های توسعه فردی کدام اند
 تولید محتوا لرن بای

توسعه فردی در واقع شامل ارزیابی مستمر اهداف و ارزش های زندگی و ایجاد مهارت ها و ویژگی ها برای رسیدن به این ارزش ها و اهداف می باشد. مهارت های توسعه فردی می توانند به بلوغ، موفقیت و رضایت شما در زندگی کمک کنند و مزایای بسیار زیادی را برای شما به همراه داشته باشند. حال سوالی که ممکن است برای بسیاری از افراد به وجود آمده باشد این است که مهارت های توسعه فردی شامل چه مهارت هایی هستند؟ ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این مهارت ها صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را درباره آنها در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید حتما ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

مهارت های توسعه فردی و اهمیت آنها

امروزه بسیاری از افراد در زندگی شخصی خود مهارت های توسعه فردی را ارتقاء می دهند تا خود را به یک انسان بهتر تبدیل کرده و به اهداف خود دست پیدا کنند. این افراد می توانند این کار را از طریق آموزش های مختلفی که وجود دارند انجام دهند یا این که از یک مشاور در این زمینه مشورت بگیرند. این مهارت ها در واقع ویژگی ها و توانایی هایی هستند که به رشد شخصی و حرفه ای شما کمک می کنند. به عبارت دیگر این مهارت ها در واقع توانایی هایی هستند که به شما کمک می کنند تا در زندگی شخصی خود پیشرفت کنید. درک درست و بهبود و تقویت این مهارت ها می تواند به شما کمک کند تا پتانسیل خود را به حداکثر برسانید. کل این فرایند با عنوان خودسازی یا رشد فردی نیز شناخته می شود. این مهارت ها بسیار حائز اهمیت هستند چرا که به شما اجازه می دهند برنامه های استراتژیک و تاکتیکی برای رشد شخصی خود طراحی کنید. از جمله مزایای رشد این مهارت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-          دستیابی به اهداف شخصی و شغلی

-          پیشرفت در شغل و حرفه مدنظرتان

-          بهبود بخشیدن به نقاط قوت

-          برطرف کردن نقاط ضعف

-          رسیدن به حد نهایی رضایت در زندگی

ارتباطات و مهارت های بین فردی

ارتباط شامل توانایی در صحبت کردن، نوشتن و گوش دادن است. با استفاده از این مهارت ها می توانید آنچه که دیگران می گویند و احساس می کنند را درک کنید و همچنین ایده ها و احساسات خود را منتقل کنید. مهارت های بین فردی که به آنها مهارت های اجتماعی نیز گفته می شود از دیگر مهارت های توسعه فردی هستند که از اهمیت زیادی برخوردار می باشند. این مهارت ها در واقع به رفتارها و واکنش های کلامی و غیرکلامی در زمان تعامل با سایر افراد گفته می شود. این مهارت ها می توانند به میزان زیادی در ایجاد روابط و تاثیر گذاشتن بر دیگران در موقعیت های اجتماعی تاثیرگذار باشند.

سازماندهی و توانایی حل مسئله

مهارت های سازماندهی شامل مرتب بودن فضاهای فیزیکی و دیجیتالی شما و همینطور توانایی شما در برنامه ریزی و اولویت بندی از دیگر مهارت های توسعه فردی هستند که شما باید اقدام به بهبود و تقویت آنها کنید. مهارت های سازماندهی قوی می تواند به صرفه جویی در زمان، جلوگیری از ارتباطات نادرست و بهبود کارایی شما کمک کند.

توانایی حل مسئله یکی دیگر از مهارت های توسعه فردی بسیار مهم است که برای مدیریت موقعیت های چالش برانگیز یا غافلگیر کننده مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد دارد. افرادی که مهارت حل مسئله خوبی دارند می توانند در مواجه شدن با موانع آرامش خود را حفظ کرده و همه گزینه ها را برای یافتن بهترین راه حل ارزیابی کنند.

اعتماد به نفس و سازگاری از مهم ترین مهارت های توسعه فردی

 مهارت اعتماد به نفس در واقع باور به توانایی ها، اعمال و تصمیماتی است که شما در زندگی خود می گیرید. اگر به خود اعتماد دارید احتمالا اهداف بلند پروازانه ای را دنبال می کنید، سعی می کنید در زندگی خود چیزهای جدیدی را امتحان کنید و باور دارید که می توانید در آینده موفق شوید.

سازگاری یا تطبیق پذیری یک ویژگی کلیدی و بسیار مهم دیگر است که مربوط به سازگاری سریع و آسان با چیزهای جدید است. افرادی که تغییرات را به خوبی مدیریت می کنند اغلب می توانند به راحتی با شخصیت های مختلف کنار بیایند و در هر محیطی که قرار بگیرند قطعا می توانند در آن پیشرفت کنند. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که این افراد می توانند در موقعیت های غافلگیر کننده آرام بمانند و عملکرد بهتری را از خود نشان دهند.

تمامیت یک اصل و مهارت فوق العاده مهم در توسعه فردی

در بخش های قبلی درباره انواع مختلف مهارت های توسعه فردی صحبت کردیم و اطلاعاتی را درباره هر یک از آنها در اختیار شما قرار دادیم. یکی دیگر از مهارت های توسعه فردی که امروزه بسیاری از افراد توجه چندانی به آن ندارند تمامیت است. مردم علاقه دارند به افرادی اعتماد کنند که صادق هستند و بر ارزش های خود می ایستند. دقت داشته باشید که در اینجا صداقت به معنای انجام آنچه که درست است و گفتن حقیقت می باشد حتی اگر انجام آن کار یا گفتن حقیقت یک مسئله چالش برانگیز برای شما باشد. داشتن صداقت می تواند به شهرت خوب و رسیدن به پیشرفت کمک کند.

اخلاق کاری و رهبری از دیگر مهارت های توسعه فردی

اخلاق کاری نه تنها شامل سخت کوشی بلکه قابل اطمینان بودن، مسئولیت پذیری، کیفیت انجام وظایف و کارها، داشتن عزم راسخ و منظم بودن می باشد. افرادی که دارای اخلاق کاری خوب هستند مولد بوده و نگرش مثبتی نسبت به انجام کارها و زندگی روزمره خود دارند. همین عامل نیز باعث می شود تا در زندگی شخصی و کاری خود پیشرفت کرده و به موفقیت های بزرگی دست پیدا کنند.

یکی دیگر از مهم ترین مهارت های توسعه فردی که شما حتما باید آن را در خود تقویت کنید مهارت رهبری است. رهبری در واقع توانایی هدایت افراد است. رهبران خوب می توانند به دیگران انگیزه دهند و به آنها کمک کنند تا به یک هدف مشترک دست پیدا کنند. رهبران خوب می توانند اعتماد به نفس را در کل اعضای یک تیم ایجاد کرده و روحیه افراد را نیز به میزان بسیار زیادی بهبود دهند. به همین علت است که تیم هایی که دارای یک رهبر قوی و خوب هستند معمولا می توانند خیلی سریع به موفقیت دست پیدا کرده و به اهداف خود برسند.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
trustseal.enamad