نکات مهمی که باید درباره علم روانشناسی بدانید
 تولید محتوا لرن بای

علم روانشناسی یکی از علومی است که برای بسیاری از افراد جذابیت های زیادی دارد. با یادگیری اصول رفتار و ذهن انسان افراد می توانند شناخت بیشتری نسبت به خود و دیگران به دست بیاورند. روانشناسان همچنین می توانند با مراقبت از افرادی که مشکلات مربوط به حوزه سلامت روانی را تجربه می کنند نقش حیاتی را در مراقبت های بهداشتی ایفا کنند. امروزه افراد زیادی نیز هستند که علاقه مند هستند تا یکی از مشاغل مرتبط با این حوزه را برای ادامه کار خود انتخاب کنند. برخی دیگر از افراد تنها کنجکاو هستند تا حقایقی را درباره این علم به دست بیاورند و بتوانند از آن برای بهبود شرایط زندگی خود استفاده کنند. در ادامه سعی می کنیم مهمترین نکات در حوزه روانشناسی را برای شما بیان کنیم. پس اگر شما هم علاقه مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید حتما ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

مطالعه ذهن و رفتار

علم روانشناسی را می توان به عنوان مطالعه فرایندهای ذهنی و رفتار در افراد تعریف کرد. این اصطلاح در واقع از یک واژه یونانی به نام psyche برگرفته شده است که به معنای نفس و روح است. این علم در گذشته به شکل امروزی تعریف نمی شد و در واقع علمی با این نام در تاریخ دور وجود نداشت. این علم در سال های اخیر به سرعت در کل دنیا رشد کرد و در جهان امروز نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. امروزه روانشناسان در بیمارستان ها، کلینیک های سلامت روان، مدارس، کالج ها، دانشگاه ها، سازمان های دولتی و خصوصی، انواع کسب و کارها و ... نقش کلیدی را ایفا می کنند. آنها می توانند وظایف و نقش های متنوعی را بر عهده گیرند که از جمله آنها می توان به درمان بیماری های روانی، تاثیرگذاری بر سیاست های بهداشت عمومی و ... اشاره کرد.

علم روانشناسی متکی بر روش های علمی است

یکی از رایج ترین داستان هایی که درباره علم روانشناسی وجود دارد این است که این علم تنها از عقل سلیم استفاده می کند. مشکل این است که تحقیقات روانشناختی به نشان دادن این نکته کمک کرده است که بسیاری از چیزهایی که ما گمان می کنیم کاملا منطقی هستند اصلا درست نیستند. اگر منطق و عقل سلیم به همان اندازه که مردم می گویند رایج بود پس مردم رفتارهایی که می دانند به ضرر آنهاست را انجام نمی دادند. از جمله این رفتارها می توان به پرخوری، سیگار کشیدن و استعمال دخانیات و ... اشاره کرد.

امروزه علم روانشناسی متکی بر روش های علمی است که در آن محققان از روش های تجربی استفاده می کنند تا روابطی که بین متغیرهای مختلف وجود دارند را کشف کنند. امروزه روانشناسان از طیف وسیعی از تکنیک ها استفاده می کنند تا بتوانند ذهن و رفتار انسان را مطالعه کنند.

روانشناسان از دیدگاه های مختلفی استفاده می کنند

موضوعات و سوالاتی که در حوزه علم روانشناسی مطرح می شوند را می توان با روش های مختلفی بررسی کرد. هر دیدگاه به درک سطح جدیدی از موضوعاتی که در این زمینه وجود دارند کمک می کند. از جمله دیدگاه های عمده ای که در حوزه علم روانشناسی وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-          دیدگاه بیولوژیکی

-          دیدگاه شناختی

-          دیدگاه رفتاری

-          دیدگاه تکاملی

-          دیدگاه انسان گرایانه

به عنوان مثال فرض کنید روانشناسان در حال تلاش برای درک عوامل مختلفی هستند که در ایجاد قلدری نقش دارند. یک محقق حوزه روانشناسی ممکن است دیدگاهی بیولوژیکی داشته باشد و به نقش ژنتیک و مغز در این موضوع توجه کند. دیگری ممکن است دیدگاهی رفتاری داشته باشد و به چگونگی تقویت رفتارهای قلدری توسط محیط دقت کند. از طرف دیگر یک روانشناس ممکن است دیدگاهی اجتماعی داشته باشد و تاثیر فشار گروه روی این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

زیر شاخه های مختلف علم روانشناسی

علاوه بر این که علم روانشناسی دارای دیدگاه های مختلفی است از زیرشاخه های متنوعی نیز برخوردار می باشد. روانشناسان اغلب ترجیح می دهند در یک حوزه خاص تخصص داشته باشند. از جمله مهمترین زیر شاخه هایی که در این علم وجود دارند می توان به روانشناسی بالینی، عمومی، روانشناسی شخصیت، روانشناسی شناختی، روانشناسی رشد و اجتماعی اشاره کرد. نوع خدمات روانشناسی که به آن نیاز دارید ممکن است به نوع مشکلی که با آن درگیر هستید بستگی داشته باشد. اگر علائم روانی یا عاطفی را تجربه می کنید ممکن است به یک روانشناس بالینی یا مشاوره نیاز داشته باشید. اگر سوالی درباره این که آیا کودک شما به صورت طبیعی رشد می کند یا خیر دارید بهتر است که از یک روانشناس رشد در این زمینه مشورت و کمک بگیرید.

روانشناسی چیزی فراتر از سلامت ذهنی است

زمانی که به روانشناسی فکر می کنید آیا یک درمانگر را تصور می کنید که یادداشت های خود را در حین بازگویی تجربیات دوران کودکی یادداشت می کند؟ با وجود این که درمان قطعا به عنوان بخش بزرگی از علم روانشناسی به شمار می آید اما این تنها کاری نیست که روانشناسان انجام می دهند. در واقع بسیاری از روانشناسان اصلا در زمینه سلامت روان کار نمی کنند. روانشناسان می توانند در حوزه های دیگری از جمله تدریس، تحقیق و مشاوره نیز فعالیت داشته باشند. سلامت روان مطمئنا یکی از زمینه های اصلی مورد علاقه در روانشناسی است اما روانشناسان کارهایی از جمله کمک به ورزشکاران برای تقویت انگیزه و تمرکز ذهنی، کمک به طراحی محصولات ایمن و مفید برای کسب و کارها و ... نیز انجام می دهند.

روانشناسی هر آن چیزی است که در اطراف شما وجود دارد

علم روانشناسی تنها محدود به محیط آکادمیک نمی شود. امروزه شما می توانید اصول روانشناسی را در اطراف خود مشاهده کنید و در واقع می توان آن را در تک تک عناصر زندگی روزمره احساس کرد. تبلیغات تلویزیونی و تبلیغات چاپی، ایجاد پیام های جذاب در حوزه بازاریابی برای کسب و کارها و محصولات آنها، وب سایت هایی که علاقه مند هستند تا بازدید خود را افزایش دهند و ... همگی از جمله کاربردهای روانشناسی در زندگی روزمره به شمار می آیند. روانشناسی همچنین می تواند در بهبود سلامت و تندرستی شما نیز تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال درک برخی از اصول اولیه روانشناسی رفتاری ممکن است به شما در ترک کردن یک عادت بد یا به دست آوردن یک عادت جدید به میزان زیادی کمک کند. اگر قصد دارید وزن خود را کاهش دهید و انگیزه کافی ندارید، اگر نمی توانید به برنامه ریزی های روزمره خود پایبند باشید باز هم می توانید از روانشناسی کمک بگیرید.  

 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
trustseal.enamad