هرآنچه که باید درباره امنیت و شبکه بدانید
 تولید محتوا لرن بای

امنیت و شبکه یک اصطلاح بسیار گسترده است که شامل بسیاری از فرایندها، دستگاه ها و فناوری ها می شود. اگر بخواهیم یک تعریف ساده را از امنیت شبکه ارائه دهیم می توان گفت مجموعه ای از قوانین و پیکربندی ها است که برای محافظت از یکپارچگی، محرمانه بودن و دسترسی به شبکه های کامپیوتری و داده ها و با استفاده از نرم افزارها و سخت افزارهای خاص طراحی شده اند. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره امنیت و شبکه صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را درباره این موضوع در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

امنیت و شبکه

هر سازمان و شرکتی صرف نظر از اندازه ای که دارد یا صنعتی که در آن فعالیت کرده و زیرساخت هایی که مورد استفاده قرار می دهد به درجه ای از راه حل های امنیت شبکه نیاز دارد تا از تهدیدات سایبری که روز به روز در حال گسترش هستند در امان بماند. به همین علت است که امروزه امنیت و شبکه برای سازمان ها و شرکت های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است. معماری شبکه های کامپیوتری امروزه پیچیدگی های فراوانی دارد و تهدیدهایی که در این حوزه وجود دارند نیز روز به روز در حال پیشرفت می باشند و هکرها و مهاجران هر روز به دنبال روش های جدیدی برای نفوذ به این شبکه ها هستند. آسیب پذیری هایی که در حوزه امنیت و شبکه وجود دارند می توانند در مناطق مختلفی باشند که از جمله آنها می توان به دستگاه ها، داده ها، برنامه ها، کاربران و ... اشاره کرد. همین عامل نیز باعث شده تا امروزه برنامه ها و ابزارهای مدیریتی در حوزه امنیت شبکه طراحی شده و مورد استفاده قرار گیرند. فراموش نکنید که در برخی از مواقع تنها چند دقیقه وجود اختلال در یک شبکه می تواند ضرر مالی زیادی را به سازمان ها و شرکت های مختلف برساند.

نکاتی درباره عملکرد امنیت و شبکه

پیش از آن که بخواهیم درباره سایر جنبه های امنیت و شبکه صحبت کنیم اجازه دهید تا کمی بیشتر درباره عملکرد امنیت شبکه صحبت کنیم. زمانی که قصد صحبت کردن درباره امنیت و شبکه را داشته باشیم باید تعداد زیادی از لایه های موجود در شبکه های کامپیوتری را در نظر بگیریم. حملاتی که در این حوزه وجود دارند می توانند در هر لایه ای صورت بگیرند و به همین علت نیز سخت افزار، نرم افزار و سیاست های امنیتی شبکه باید برای رسیدگی به تمام این مناطق طراحی شوند.

امنیت شبکه معمولا از سه سطح مختلف کنترل تشکیل می شود که این سه سطح عبارت اند از سطوح فیزیکی، فنی و اجرایی. در ادامه توضیحاتی را درباره هر یک از سطوح امنیت شبکه در اختیار شما قرار می دهیم.

آشنایی با سطوح مختلف امنیت شبکه

-          امنیت فیزیکی شبکه: کنترل های امنیتی فیزیکی شبکه برای جلوگیری از دسترسی فیزیکی افراد غیرمجاز به اجزای شبکه مانند روترها، کابل کشی ها و ... طراحی می شوند. دسترسی های کنترل شده مانند قفل ها، احراز هویت بیومتریک و سایر دستگاه ها در هر سازمانی لازم و ضروری است.

-          امنیت فنی شبکه: کنترل های امنیتی فنی از داده هایی که در شبکه ذخیره می شوند یا در حال انتقال از طریق شبکه هستند محافظت می کنند. دقت داشته باشید که این محافظت به صورت دوگانه صورت می گیرد. در واقع این کنترل ها باید از داده ها و سیستم ها در برابر پرسنل غیرمجاز محافظت کرده و همچنین باید در برابر فعالیت های مخرب کارمندان نیز از داده ها محافظت کنند.

-          امنیت اجرایی شبکه: کنترل های امنیتی اجرایی شامل سیاست ها و فرآیندهای امنیتی است که رفتار کاربر را کنترل کرده و نحوه احراز هویت کاربران، میزان دسترسی هر یک از کاربران به شبکه و همینطور نحوه اجرای تغییرات توسط زیرساخت ها را مشخص می کنند.

راه های ایمن سازی شبکه

در بخش قبلی درباره انواع سطوح امنیت شبکه صحبت کردیم. حال در این بخش و بخش بعدی از صحبت درباره امنیت و شبکه قصد داریم بیشتر درباره انواع راه های ایمن سازی شبکه صحبت کنیم. از جمله روش هایی که برای ایمن سازی یک شبکه کامپیوتری مورد استفاده قرار می گیرند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-          کنترل دسترسی به شبکه: برای اطمینان از این که مهاجمان بالقوه نمی توانند به شبکه شما نفوذ کنند باید سیاست های کنترل دسترسی جامعی را هم برای کاربران و هم برای کارکنان یک سازمان تعریف کنید. کنترل دسترسی به شبکه را باید در پایه ای ترین سطح امنیت و شبکه تنظیم کنید. به عنوان مثال مدیران می توانند دسترسی کاملی به شبکه داشته باشند اما دسترسی به برخی از پوشه های محرمانه نداشته باشند.

-          نصب انواع نرم افزارهای امنیتی و آنتی ویروس: نرم افزارهای آنتی ویروس و ضد بدافزار سازمان ها را در برابر طیف وسیعی از نرم افزارهای مخرب از جمله ویروس ها، باج افزارها، کرم ها و تروجان ها محافظت می کنند. نرم افزارهای کاملی که در این زمینه وجود دارند نه تنها فایل ها را در زمان ورود بررسی می کنند بلکه دائم ارزیابی هایی را روی کل فایل های شبکه دارند.

سایر راهکارهای ایمنی سازی شبکه

-          استفاده از فایروال: فایروال ها همانطور که از نامشان پیداست به عنوان یک مانع بین شبکه های خارجی و غیرقابل اعتماد و شبکه های داخلی و قابل اعتماد قرار می گیرند. مدیران سازمان ها معمولا مجموعه ای از قوانین تعریف شده را پیکربندی می کنند که مجوزهای ورود به شبکه را تایید یا مسدود می کند.

-          شبکه های خصوصی مجازی: یکی دیگر از مواردی که در بحث امنیت و شبکه مطرح می شود شبکه های خصوصی مجازی هستند که به اختصار با نام VPN نیز نامیده می شوند. این شبکه ها یک اتصال به شبکه از طریق نقطه پایانی یا سایت دیگری را ایجاد می کنند. داده هایی که بین این دو نقطه قرار دارند رمزنگاری شده و در نتیجه امنیت شبکه از این طریق بهبود پیدا می کند.

امنیت و شبکه برای سازمان ها و مشتریان

امنیت شبکه باید برای هر سازمانی که با داده ها و سیستم های شبکه ای کار می کند اولویت بالایی داشته باشد. امنیت و شبکه امروزه از اهمیت زیادی برای سازمان های بزرگ برخوردار است. به طوری کلی راهکارهای امنیتی شبکه علاوه بر محافظت از دارایی ها و یکپارچگی داده ها در برابر سواستفاده های خارجی می توانند ترافیک های داخلی شبکه را نیز به طور موثری مدیریت کنند. 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
trustseal.enamad