هوش مصنوعی چیست و چه کاربردهایی دارد
 تولید محتوا لرن بای

اصطلاح هوش مصنوعی در واقع به شبیه سازی هوش انسانی اشاره دارد. این علم در واقع تلاش می کند تا ماشین هایی را طراحی کند که به شکلی برنامه ریزی شده اند تا مانند انسان فکر کرده و اعمال آنها را شبیه سازی و تقلید کنند. این اصطلاح همچنین ممکن است برای هر گونه ماشینی تلقی شود که ویژگی های مرتبط با ذهن انسان مانند یادگیری و حل مسئله را از خود نشان می دهد. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره هوش مصنوعی که به اختصار AI نیز نامیده می شود صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. برای آشنایی بیشتر با این مفهوم به شما پیشنهاد می کنیم حتما ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

آشنایی با هوش مصنوعی

اصلی ترین ویژگی که هوش مصنوعی را از سایر فناوری ها متمایز می کند توانایی آن در انجام منطقی کارهای مختلف و انجام اقداماتی است که بیشترین شانس را برای دستیابی به یک هدف خاص دارند. یکی از زیرمجموعه های AI که امروزه کاربردهای زیادی دارد یادگیری ماشین است که به این مفهوم اشاره دارد که ماشین ها می توانند به طور خودکار از داده های جدید مفاهیمی را بیاموزند و بدون نیاز به کمک انسانی با آنها سازگار شوند. یادگیری عمیق یکی دیگر از زیرمجموعه های AI است که روند یادگیری خودکار را از طریق جذب مقادیر عظیمی از داده های بدون ساختار مانند متن، تصاویر یا ویدئو امکان پذیر می سازد.

به عبارت دیگر می توان اهداف اصلی هوش مصنوعی را شامل یادگیری، استدلال و ادراک دانست. امروزه این فناوری در صنایع مختلف از جمله صنایع مربوط به مراقبت های بهداشتی و حوزه های مالی به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

درک ابتدایی اصطلاح AI

زمانی که بیشتر مردم اصطلاح هوش مصنوعی را می شنوند اولین چیزی که معمولا به آن فکر می کنند ربات ها هستند. دلیل این موضوع این است که اکثر رمان ها و فیلم هایی که در این حوزه نوشته یا ساخته شده اند درباره انسان های ماشین مانندی هستند که برای نابود کردن زمین آمده اند. با وجود این که هیچ چیز نمی تواند دور از واقعیت باشد ولی این تنها هدف و کاربرد ai نیست.

AI در واقع بر این اصل استوار است که هوش انسان را می توان به شکلی تعریف کرد که یک ماشین بتواند به راحتی آن را تقلید کند و بر این اساس وظایفی را از ساده ترین سطوح تا پیشرفته ترین سطوح انجام دهد. دقت داشته باشید که هدف از طراحی این تکنولوژی در واقع تقلید فعالیت های شناختی انسان است. محققان و توسعه دهندگان گام های بسیار بزرگی را برای تقلید فعالیت هایی مانند یادگیری، استدلال و ادراک بهتر برداشته اند. برخی بر این باورند که محققان این حوزه می توانند به زودی اقدام به توسعه سیستم هایی کنند که از ظرفیت انسان برای یادگیری و استدلال نیز فراتر رود.

مفاهیم عمیق تر درباره هوش مصنوعی

با پیشرفت این تکنولوژی معیارهای قبلی قدیمی شدند و به همین علت نیز محققان به دنبال معیارهای جدید هستند. به عنوان مثال ماشین هایی که بتوانند توابع اصلی را محاسبه کنند یا متن های دست نویس را از طریق سنسورهای نوری تشخیص دهند دیگر به عنوان یک هدف و آینده هوش مصنوعی در نظر گرفته نمی شوند چرا که این عملکرد امروزه به عملکرد اصلی و پایه ای بسیاری از کامپیوترها تبدیل شده است. این علم به طور مداوم در حال تکامل است تا بتواند به بسیاری از صنایع مختلف کمک کند. ماشین ها با استفاده از یک رویکرد بین رشته ای مبتنی بر ریاضیات، علوم کامپیوتر، زبان شناسی، روان شناسی و ... در حال توسعه و ایجاد شدن هستند.

کاربردهای مهم AI

کاربردهای این تکنولوژی بی پایان است. این فناوری را می توان در بسیاری از بخش ها و صنایع مختلف مورد استفاده قرار داد. هوش مصنوعی در صنعت مراقبت های بهداشتی برای تعیین میزان دقیق دوز دارو، درمان های مختلف برای بیماران، روش های جراحی بهینه و ... مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر کاربردهای آن می توان به کامپیوترهایی که می توانند به صورت حرفه ای شطرنج بازی کنند اشاره کرد. ماشین های خودران یکی دیگر از نمونه های استفاده از هوش مصنوعی در صنعت به شمار می آیند. این ماشین ها می توانند عواقب هر اقدامی که انجام می دهند را بررسی کنند و در هر لحظه بهترین تصمیم را در زمان رانندگی بگیرند. در بازی شطرنج نیز نتیجه نهایی مد نظر ما برنده شدن در بازی است. برای خودروهای خودران سیستم کامپیوتری باید تمام داده های خارجی را در نظر گرفته و روی آنها محاسباتی را انجام دهد تا از برخورد با اشیا دیگر جلوگیری کند.

دسته بندی هوش مصنوعی

هوش مصنوعی را می توان به دو دسته ضعیف و قوی تقسیم بندی کرد. AI ضعیف در واقع مظهر سیستمی است که برای انجام یک کار خاص طراحی شده است. از جمله مثال های آن می توان به بازی های کامپیوتری و ویدئویی مانند مثال شطرنج که در بخش قبلی بیان کردیم اشاره کرد. علاوه بر این می توان الکسای آمازون و سیری اپل را نیز جز این دسته قرار داد که شما از آن سوالی می پرسید و او به شما پاسخ می دهد. سیستم های هوش مصنوعی قوی سیستم هایی هستند که وظایفی شبیه به انسان را انجام می دهند. این سیستم ها معمولا بسیار پیچیده هستند. آنها به شکلی برنامه ریزی شده اند که موقعیت های مختلف را مدیریت کرده و ممکن است بدون این که از آنها خواسته شود در یک موضوع مداخله کرده و مشکل را حل کنند. این سیستم ها را می توان در کاربردهایی مانند خودروهای خودران پیدا کرد.

نکات مهمی که باید در این خصوص در نظر بگیرید

هوش مصنوعی از ابتدای پیدایش خود مورد توجه عموم مردم و دانشمندان قرار گرفته است. یکی از موضوعات رایج در این حوزه این است که ماشین ها به قدری توسعه پیدا می کنند که انسان ها قادر نخواهند بود این مسیر را ادامه دهند و ماشین ها خودشان مسیر توسعه را بر عهده می گیرند. مسئله دیگر این است که برخی می گویند ماشین ها می توانند به جایی برسند که حریم خصوصی افراد را هک کرده و حتی به یک سلاح تبدیل شوند. بحث های دیگری نیز درباره اخلاق ai وجود دارد که بیانگر این است که آیا سیستم های هوشمند مانند ربات ها باید دارای حقوقی برابر با انسان ها باشند یا خیر؟ 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
trustseal.enamad