هرآنچه که باید درباره موسیقی ایرانی و محلی بدانید
 تولید محتوا لرن بای

موسیقی ایرانی و محلی در ایران طرفداران زیادی دارد و امروزه افراد زیادی هستند که در این حوزه فعالیت دارند. طیف گسترده موسیقی هایی که در ایران نواخته می شود باعث می شود تا کشور ما به عنوان یکی از غنی ترین کشورها در این زمینه نیز شناخته شود. در هر یک از مناطق مختلف ایران شما می توانید موسیقی های متنوعی را بشنوید و البته نباید فراموش کنید که سازهایی که در هر منطقه مورد استفاده قرار می گیرند نیز با یکدیگر متفاوت هستند. اگر به حوزه موسیقی علاقه مند باشید این تفاوت را می توانید به میزان زیادی در نوع شعرها و ترانه های این موسیقی ها نیز مشاهده کنید. ما در ادامه این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره موسیقی ایرانی و محلی صحبت کنیم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

زبان های مختلف موسیقی در ایران

بدون شک یکی از جذابیت های موسیقی ایرانی و محلی این است که این موسیقی ها به زبان های مختلف هستند و همین عامل نیز باعث می شود تا بیشتر اقوام ایرانی بتوانند موسیقی های مخصوص به خود را داشته باشند. موسیقی های ترکی، کردی، لری، بختیاری، خراسانی و ... از جمله رایج ترین موسیقی هایی هستند که در ایران نواخته می شوند. این موسیقی ها نه تنها دارای زبان های متفاوتی هستند بلکه ابزارهای متفاوتی نیز برای نواختن آنها استفاده می شود. یک نکته جذاب دیگر درباره این موضوع تاریخچه غنی موسیقی در کشور ایران است. ایران دارای اسطوره های بزرگی در این زمینه است که شرایط خوبی را برای پیشرفت موسیقی فراهم کرده بودند. جنس موسیقی ایرانی بسیار خاص و منحصر به فرد است و تقریبا در هیچ کشور دیگری نمی توانید این طیف گسترده از موسیقی و این جنس موسیقی را مشاهده کنید.

سبک های مختلف موسیقی ایرانی و محلی

موسیقی های ایرانی بر اساس مناسبت هایی که در آنها اجرا می شوند و همینطور شرایطی که برای اجرای آنها وجود دارد به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند و تنوع بالایی دارند. سبک های مختلف موسیقی ایرانی و محلی برای هر سلیقه ای مناسب است و شما با هر سلیقه ای می توانید موسیقی هایی مناسب را برای خود پیدا کنید. برخی از موسیقی های ایرانی حتی با اهداف درمانی اجرا می شوند و در آن گروه هایی خاص مراسمی با نام مامازار را برگزار می کنند. در این مراسمات معمولا حرکات ریتمیک زیادی نیز وجود دارد که باعث جذاب تر شدن هرچه بیشتر موسیقی نیز می شود. سبک های مختلف موسیقی که در ایران وجود دارد شامل گروه های چند نفره یا دو نفره یا حتی تک نوازی می شود که هر یک از این سبک ها جذابیت های مخصوص به خود را دارند.

کدام استان ها مهد موسیقی ایرانی و محلی هستند؟

همانطور که در بخش های قبلی نیز درباره این موضوع صحبت کردیم موسیقی ایرانی و محلی در تمام قسمت های مختلف ایران وجود دارد و شما می توانید ایران را به عنوان مهد موسیقی در دنیا به شمار بیاورید. موسیقی در تاریخ باستان ایران نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و این هنر دارای تاریخچه ای طولانی در ایران است. امروزه نیز شما می توانید در بیشتر استان ها انواع موسیقی های محلی را مشاهده کنید ولی در برخی از استان ها این مسئله بیشتر به چشم می آید. از جمله استان هایی که به عنوان مهد موسیقی ایرانی و محلی به شمار می آیند می توان به استان های گیلان، گلستان، مازندران، فارس، بوشهر، سیستان و بلوچستان، خراسان، آذربایجان، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و اصفهان اشاره کرد.

انواع سازها در موسیقی ایرانی

به طور کلی سازهایی که در موسیقی ایرانی و محلی مورد استفاده قرار می گیرند را می توان به سه دسته سازهای زهی، سازهای کوبه ای و همینطور سازهای بادی تقسیم بندی کرد که هر یک دارای ویژگی های مخصوص به خود هستند. سازهای زهی همانطور که از نامشان نیز پیداست سازهایی هستند که روی آنها سیم هایی وجود دارد و با به حرکت درآوردن این سیم ها صداهایی تولید می شوند. سازهای کوبه ای سازهایی هستند که با کوبیدن، خراشیدن یا ضربه زدن روی آنها می توانید باعث به صدا درآوردن آنها شوید. یکی از مهمترین کاربردهایی که این سازها در موسیقی ایرانی دارند هماهنگی و تمایز بیشتر نت هایی است که در حال نواخته شدن هستند. آخرین دسته از سازهایی که امروزه در موسیقی ایرانی مورد استفاده قرار می گیرند سازهای بادی هستند. سازهای بادی با دمیدن هوا داخل آنها به صدا در می آیند و جز محبوب ترین سازهای ایرانی نیز به شمار می آیند.

محبوب ترین سازهای زهی که در موسیقی ایرانی و محلی استفاده می شوند

در بخش قبلی درباره انواع سازهایی که در موسیقی ایرانی و محلی استفاده می شوند صحبت کردیم. حال اجازه دهید تا به معرفی برخی از محبوب ترین انواع این سازها بپردازیم. اگر قصد داشته باشیم محبوب ترین ساز ایرانی را معرفی کنیم بدون شک باید به تار اشاره کنیم که خود دارای انواع مختلفی است. تار از جمله سازهای زهی است. سه تار و کمانچه نیز از دیگر سازهای زهی هستند که امروزه محبوبیت زیادی در موسیقی های محلی ایرانی دارند و به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. قیچک یکی از سازهای زهی است که شاید کمتر نام آن را شنیده باشید. این تار شباهت زیادی به کمانچه دارد ولی تفاوت های جزئی آن با کمانچه باعث ایجاد صدای متفاوتی در آن می شود. سنتور یکی از سازهای ایرانی است که برای نواختن موسیقی بی کلام می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای شما باشد. نواختن با استفاده از این ساز کمی سخت و چالش برانگیز است.

سازهای کوبه ای و بادی محبوب

نی یکی از سازهای بادی است که با دمیدن در آن می توانید صداهای بسیار جذابی را تولید کنید. نی در واقع یک تکه چوب مخصوص است که روی آن سوراخ هایی وجود دارد که می توانند باعث تولید نت های مختلف شوند. تنبک محبوب ترین ساز کوبه ای است که امروزه در بسیاری از موسیقی های ایرانی و محلی استفاده می شود. این ساز دارای یک دهانه پوستی است که شما می توانید ضربات خود را روی آن وارد کنید و باعث ایجاد صداهای مختلف شوید. اگر به سازهای کوبه ای علاقه مند هستید باید بدانید که دف نیز می تواند یک گزینه جذاب برای شما باشد. این ساز در گذشته با نام دایره نیز شناخته می شد.

اگر به موسیقی ایرانی و ساز نی علاقه دارید می توانید از آموزش رایگان مقدماتی ساز نی استفاده کنید.

 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
trustseal.enamad