تعریف بازاریابی Marketing چیست ؟
 تولید محتوا لرن بای

بازاریابی و مارکتینگ در سال های اخیر بسیاری از توجهات را به خود جلب کرده است و افراد زیادی هستند که علاقه مند به فعالیت در این حوزه شده اند. در تعریف بازاریابی می توان گفت مارکتینگ فرایندی است که در آن کسب و کارها، برندها، سازمان و شرکت های مختلف به تبلیغات محصولات و خدمات خود می پردازند و اطلاعات جامع و کاملی را به مشتریان خود ارائه می دهند به طوری که باعث جذب آنها و تبدیل آنها به خریدار شوند. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره تعریف بازاریابی صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را در خصوص این موضوع در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید بیشتر تعریف بازاریابی آشنا شوید و اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید به شما پیشنهاد می کنیم حتما ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

تعریف بازاریابی

بازاریابی به مجموعه فعالیت هایی اطلاق می شود که یک شرکت و کسب و کار برای ترویج خرید و فروش محصولات و خدمات خود انجام می دهد. مارکتینگ در واقع یک فعالیت گسترده است که شامل تبلیغات، فروش و ارائه محصولات به مصرف کنندگان یا سایر کسب و کارها می شود. برخی از انواع بازاریابی امروزه توسط شرکت های وابسته به نمایندگی از یک شرکت یا کسب و کار خاص صورت می گیرند. در واقع افراد حرفه ای و متخصصی که در زمینه مارکتینگ فعالیت دارند و در بخش بازاریابی شرکت ها کار می کنند بیشتر به دنبال جلب توجه مخاطبان بالقوه از طریق تبلیغات هستند. تبلیغات معمولا برای مخاطبان خاصی صورت می گیرد و گروه های خاصی از کاربران و مشتریان را هدف قرار می دهد. نکته بسیار مهمی که در تعریف بازاریابی باید به آن دقت داشته باشید این است که در مارکتینگ از انواع جذابیت های بصری برای جلب توجه مشتریان، مخاطبان و کاربران استفاده می شود.

درک عمیق تر از تعریف بازاریابی

در تعریف بازاریابی باید به این نکته مهم دقت داشته باشید که مارکتینگ شامل تمام فعالیت هایی است که یک شرکت برای جذب مشتریان و حفظ روابط با آنها انجام می دهد. به همین علت نیز شبکه سازی با مشتریان بالقوه و مشتریان قبلی نیز بخشی از این فرایند به شمار می آید که شما باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید. بنابراین فعالیت هایی مانند نوشتن ایمیل تشکر از خرید، ارتباط صحیح با افرادی که احتمالا مشتری کسب و کارها خواهند بود، پاسخ دادن سریع به پیام ها، ایمیل ها و تماس ها و ... از جمله فعالیت هایی هستند که در دنیای بازاریابی و مارکتینگ از اهمیت زیادی برخوردار می باشند. در ابتدایی ترین سطح بازاریابی به دنبال تطبیق محصولات و خدمات یک شرکت با مشتریانی است که می خواهند به آن محصولات یا خدمات دسترسی پیدا کنند. این فرایند تطبیق محصولات با مشتریان در نهایت می تواند سودآوری شرکت ها و کسب و کارها را چند برابر کرده و درآمد بسیار خوبی را برای آنها به همراه داشته باشد.

عناصر مهم در بازاریابی

در تعریف بازاریابی عناصر بسیار مهمی دخیل هستند که در ادامه درباره آنها صحبت خواهیم کرد:

-          محصولات: محصول در واقع کالا یا خدماتی است که یک کسب و کار قصد دارد به مشتریان خود ارائه دهد. هدف از تولید هر محصول باید برطرف کردن یک نیاز در بازار باشد یا این که تقاضای مصرف کننده برای تولید آنها محصول از یک حد مشخص بیشتر باشد.

-          قیمت: قیمت به این مسئله اشاره دارد که یک کسب و کار محصول خود را با چه قیمتی به فروش می رساند. در زمان تعیین قیمت کسب و کارها و شرکت ها باید قیمت تمام شده واحد، هزینه بازاریابی و هزینه توزیع را نیز در نظر بگیرند.

-          محل: عنصر محل در واقع به مکانی که محصول در آن توزیع می شود اشاره دارد. در واقع نشان دهنده این است که آیا شرکت محصولات خود را به صورت اینترنتی به فروش می رساند یا حضوری؟ یا این که قصد دارد از هر دو روش استفاده کند؟

هدف از بازاریابی چیست؟

اصلی ترین هدف از بازاریابی پیشرفت و رشد هرچه بیشتر یک شرکت است. این امر از طریق جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی صورت می گیرد که تمام این موارد به طور کامل در تعریف بازاریابی توضیح داده شدند. نکته بسیار مهم دیگری که در تعریف بازاریابی باید به آن دقت داشته باشید این است که ممکن است شرکت ها از چندین استراتژی بازاریابی مختلف برای دستیابی به اهداف خود استفاده کنند. به عنوان مثال فرایند تطبیق محصولات با نیازهای مشتریان می تواند از طریق شخصی سازی محصولات، پیش بینی رفتار کاربران و اساسا پیدا کردن مشکلات خاص مشتریان صورت گیرد. استراتژی دیگری که در این زمینه وجود دارد ایجاد ارزش از طریق تجربه مشتری است. این کار از طریق تلاش برای جلب رضایت مشتری و رفع هرگونه مشکل در محصول یا خدمات صورت می گیرد.

چه مواردی می تواند به موفقیت در بازاریابی کمک کند؟

یکی از نکات استراتژیک که در تعریف بازاریابی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است استفاده صحیح از داده است. شرکت ها و سازمان ها می توانند از داده ها برای ایجاد تجربه مشتری بهتر استفاده کنند. استفاده صحیح از داده ها باعث می شود تا تجربه مشتریان شخصی سازی شده و مشتریان به شکل بهتری با کسب و کارها و سازمان ها ارتباط بگیرند. علاوه بر این شرکت ها می توانند از شبکه های اجتماعی برای ارتباط بهتر با کاربران، مخاطبان و مشتریان خود استفاده کنند. ارتباط برقرار کردن صحیح با مشتری از اهمیت بسیار زیادی در کسب و کارها برخوردار است که شما می توانید این کار را در دنیای بازاریابی با کمک گرفتن از داده ها به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

انواع بازاریابی

نکته بسیار مهم دیگری که در تعریف بازاریابی باید درباره آن صحبت کنیم انواع بازاریابی است که شامل موارد زیر می باشد:

-          اینفلوئنسر مارکتینگ که توسط اشخاص معروف صورت می گیرد.

-          بازاریابی رابطه ای برای تقسیم مشتریان و ایجاد مشتریان وفادار

-          بازاریابی ویروسی

-          بازاریابی سبز برای تبلیغ محصولاتی که از نظر محیطی ایمن هستند

-          بازاریابی کلمات کلیدی که شامل قرار دادن یک کلمه کلیدی در محتوا برای جلب توجه کاربر است.

-          بازاریابی چریکی که یک استراتژی غیر متعارف است

-          بازاریابی درون گرا و برون گرا که هریک دارای کاربردهای مخصوص به خود هستند

-          بهینه سازی موتور جستجو که بیشتر برای سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
trustseal.enamad