رشته MBA و هر آنچه باید درباره آن بدانیم
 تولید محتوا لرن بای

آیا شما هم جز افرادی هستید که قصد تحصیل در رشته MBA را دارید؟ ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره رشته MBA و ویژگی های آن صحبت کنیم.

رشته MBA یکی از محبوب ترین رشته های دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد است که امروزه بسیاری از دانشجویان رشته های مختلف در مقطع کارشناسی علاقه مند به تحصیل در این رشته در مقطع کارشناسی ارشد هستند. اگر شما هم قصد تحصیل در این رشته دانشگاهی را دارید احتمالا علاقه مند شده اید که اطلاعات بیشتری را درباره رشته MBA و ویژگی های مختلف این رشته به دست بیاورید. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره رشته دانشگاهی MBA صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را در خصوص این رشته در اختیار شما قرار دهیم. پس ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

آشنایی با رشته MBA

MBA در واقع مخفف عبارت Master of Business Administration می باشد که معنای آن مدیریت ارشد تجاری است. شما در رشته MBA مباحثی از موضوعات اصلی کسب و کار مانند امور مالی، بازاریابی، تحقیق در عملیات و ... را مطالعه خواهید کرد. اکثر دانشجویانی که در این رشته تحصیل می کنند پس از اتمام دوران تحصیل خود ادامه تحصیل نمی دهند و به سرعت وارد بازار کار می شوند چرا که نیاز به این رشته در بازار کار بسیار زیاد است. با این حال شما می توانید در مقطع دکتری نیز ادامه تحصیل دهید. دانشگاه هاروارد اولین دانشگاهی بود که رشته MBA را راه اندازی کرد و امکان تحصیل در این رشته را برای دانشجویان علاقه مند به حوزه کسب و کار فراهم کرد. دانشجویان با دریافت این مدرک می توانند به سرعت در بازار مشغول به کار شوند و در بیشتر مواقع درآمد بالایی نیز دارند. این رشته را می توان یکی از جذاب ترین رشته های دانشگاهی به شمار آورد چرا که شما می توانید از تمامی مهارت هایی که به دست می آورید به صورت مستقیم در صنایع و کسب و کارهای مختلف استفاده کنید.

چه مواردی را در MBA می آموزیم؟

به طور کلی برنامه درسی رشته MBA شامل موضوعات اصلی در حوزه تجارت و کسب و کار از جمله مباحثی مانند امور مالی، حسابداری، بازاریابی، تحقیق در عملیات، منابع انسانی و ... می باشد. البته باید دقت داشته باشید که دانشجویان در دانشگاه های مختلف می توانند گزینه های انتخابی دیگری را نیز داشته باشند که این مسئله کاملا مربوط به گروهی است که این رشته را ارائه می دهد. از جمله دیگر مباحثی که ممکن است شما بتوانید در این رشته به مطالعه آنها بپردازید می توان به مواردی مانند مراقبت های بهداشتی، پایداری، روابط اجتماعی سازمانی، قانون تجارت، اخلاق تجارت و ... اشاره کرد. این رشته در واقع طراحی شده است تا دانشجویان را برای موفقیت در انواع عملیات های تجاری و عملیات های مرتبط با کسب و کارها آماده کند. این رشته دارای بخش های گسترده ای است و برخلاف بسیاری از رشته های کارشناسی ارشد که روی موضوعات خاصی تمرکز دارند موضوعات موجود در این رشته بسیار گسترده می باشند. علاوه بر این نباید فراموش کنید که MBA را می توان یکی از مباحث بین رشته ای نیز به شمار آورد.

چقدر طول می کشد تا مدرک MBA را دریافت کنیم؟

تکمیل دوره های MBA سال تحصیلی حداقل 2 سال و حداکثر 3 سال است. با این حال بسته به نوع برنامه ای که دانشگاه های مختلف ارائه می دهند جدول های زمانی دیگری نیز ممکن است ارائه شود. دقت داشته باشید که برنامه های اجرایی رشته MBA معمولا برای افرادی که به صورت همزمان در حال کار هستند طراحی شده است و همین عامل باعث می شود تا دوره تحصیلی گاهی اوقات تا سه سال نیز به طول بینجامد. دوره های MBA که در کشورهای اروپایی برگزار می شوند معمولا دوره های فشرده تری هستند و گاهی اوقات تنها یک سال طول می کشد تا شما این مدرک MBA را دریافت کنید. این دوره ها امروزه در کشورهای اروپایی نیز مورد توجه قرار گرفته اند و طرفداران خاص خود را دارا می باشند.

با تحصیل در رشته MBA در چه مشاغلی می توان مشغول به کار شد؟

فارغ التحصیلان رشته MBA می توانند در مشاغل سنتی از جمله بانکداری، مشاوره، امور سرمایه گذاری، امور مالی شرکت ها و کسب و کارهای مختلف، مدیریت برندها و ... مشغول به کار شوند. با این حال نباید فراموش کنید که افرادی که در رشته MBA مشغول به کار می شوند می توانند کسب و کارهای مخصوص به خود را نیز راه اندازی کنند. در سال های گذشته بسیاری از این افراد وارد کسب و کارهای فعال در حوزه تکنولوژی و فناوری شده اند. نکته بسیار مهم دیگری که باید در این خصوص بدانید فعالیت در مشاغل و کسب و کارهای بین رشته ای است که فارغ التحصیلان این رشته می توانند بسیار در این زمینه موفق باشند و درآمد بالایی نیز داشته باشند. امروزه بسیاری از برندها و کسب و کارهای جدید نیز برای پیشرفت و گسترش پیدا کردن نیازمند متخصصان MBA هستند و همین عامل باعث به وجود آمدن موقعیت های شغلی بیشتر برای فارغ التحصیلان این رشته می شود.

تبدیل شدن به یک متخصص MBA چه مزایایی دارد؟

زمانی که درک عمیقی از کسب و کار و موضوعات مربوط به آن به دست می آورید می توانید دانش خود را به کارفرمایان مختلف ارائه دهید که این مسئله به میزان زیادی برای آنها حائز اهمیت است. متخصص بودن در این زمینه می تواند درهای پیشرفت را برای شما باز کند و به شما این امکان را بدهد که بتوانید در کسب و کارهای مختلف مشغول به کار شوید. شما با داشتن اطلاعات کافی در این زمینه می توانید در زمان استخدام اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و یک نامزد بسیار جذاب برای استخدام شدن در شرکت های مختلف به شمار می آیید. نکته مهم دیگر در خصوص دانش MBA این است که رشته MBA در تمامی کشورهای مختلف دنیا مورد نیاز است و به همین علت نیز محدودیت جغرافیایی برای کار کردن شما وجود نخواهد داشت.

چگونه آماده تبدیل شدن به یک متخصص MBA شویم؟

برای افرادی که قصد تحصیل در رشته MBA و تبدیل شدن به متخصص MBA را دارند ضروری است که پیش از اقدام به این کار اهداف شغلی خود را برای تحصیل در این رشته مشخص کنند. برای این کار به شما پیشنهاد می کنیم حتما موقعیت های شغلی مختلفی که در این زمینه وجود دارند را مورد بررسی قرار دهید. شرکت در آزمون های GMAT و GRE نیز می تواند برای دانشجویان رشته MBA بسیار مفید باشد و آنها را آماده موفقیت در این رشته کند. 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
trustseal.enamad