چگونه از دندان و لثه خود مراقبت کنیم
 تولید محتوا لرن بای

مراقبت از دندان و لثه نیازمند شرایط خاص و رعایت کردن نکاتی در این زمینه است، در این مطلب بیشتر درباره مراقبت از دندان و لثه صحبت خواهیم کرد.

مراقبت خوب از دندان و لثه به طور کلی برای حفظ سلامتی دهان بسیار مهم است. اگر مشکلاتی در ناحیه دهان و دندان خود داشته باشید ممکن است به طور قابل توجهی با برخی از بیماری های مزمن درگیر شوید که می تواند در آینده مشکلات زیادی را برای شما به وجود بیاورد و حتی باعث کاهش اعتماد به نفس شما شود.

مراقبت صحیح از دندان و لثه نیازی به صرف زمان زیاد یا استفاده از تجهیزات و وسایل گران قیمت ندارد. اجتناب از خوردن خوراکی هایی که حاوی قند ساده هستند، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه می توانند پایه اساسی برای مراقبت از دهان و دندان را فراهم کنند.

علاوه بر این مواردی مانند سیگار نکشیدن، نوشیدن مقدار زیاد آب، تمیز کردن منظم دندان ها و معاینات مرتب نیز می تواند به میزان زیادی در مراقبت از دندان ها به شما کمک کند.

نحوه مسواک زدن برای مراقبت از دندان و لثه

مسواک زدن دندان ها با خمیر دندان حاوی فلوراید بهترین روش برای مراقبت از دندان و لثه می باشد. انجمن دندان پزشکان آمریکا مسواک زدن به مدت دو دقیقه برای دو بار در روز را به شدت توصیه می کند.

روش صحیح مسواک زدن می تواند تاثیر زیادی در مراقبت از دندان ها داشته باشد. برای این کار به نکات زیر دقت داشته باشید:

- از مسواک هایی که دارای برس نرم هستند استفاده کنید چرا که مسواک هایی با برس های ضخیم می توانند به مینای دندان های شما آسیب وارد کنند.

- مسواک را با زاویه 45 درجه بزنید تا از آسیب زدن به لثه خود جلوگیری کنید.

- حرکات صحیح مسواک: سعی کنید از حرکات ملایم و کوتاه پشت سر هم به سمت بالا و پایین برای مسواک شدن استفاده کنید. به این ترتیب می توانید تمام سطوح دندان های خود را مسواک بزنید.

- از مسواک برای تمیز کردن زبان خود نیز استفاده کنید.

- تا 30 دقیقه پس از مسواک زدن سعی کنید دهان خود را تمیز نگه دارید.

- هر سه ماه یک بار مسواک خود را تعویض کنید. 

استفاده از نخ دندان

استفاده از نخ دندان به صورت روزانه برای برداشتن ذرات ریزی که مسواک قادر به تمیز کردن آنها نیست بسیار مفید و کاربردی است و تاثیر بسیار زیادی در سلامت دندان و لثه دارد. برای استفاده از نخ دندان دقت داشته باشید که ناحیه ای که زیر خط لثه و فضاهای تنگ بین دندان ها قرار دارد بسیار آسیب پذیر است و به همین علت ذرات غذایی که در این نواحی می مانند می توانند باعث آسیب رسیدن به دندان ها و لثه شوند. اگر به صورت مرتب از نخ دندان استفاده نمی کنید باید بدانید که تجمع جرم و مواد غذایی می تواند باعث پوسیده شده دندان ها و بیماری های مرتبط با لثه شود.

برای محافظت از دندان و لثه از خوردن خوراکی ها و نوشیدنی های زیر خودداری کنید

برای محافظت از دندان و لثه سعی کنید تا جای ممکن از خوردن خوراکی های شیرین و آب نبات خودداری کنید. باکتری هایی که در داخل دهان وجود دارند برای تولید اسیدهایی که مینای دندان ها را ضعیف کرده و به لثه ها آسیب می رسانند به قند نیاز دارند. شما با مصرف این قندها می توانید شرایط بدی را برای بهداشت دهان و دندان خود فراهم کنید. علاوه بر این به طور خاص سعی کنید از خوردن و نوشیدن خوراکی های زیر نیز تا جای ممکن خودداری کنید:

- نوشابه های گازدار

-  آب نبات

- شکلات

- کلوچه

- فست فود هایی که حاوی قند هستند

- کربوهیدرات های قابل تخمیر

دقت داشته باشید که غذاهای اصلی و میوه هایی که حاوی نشاسته هستند آسیب کمتری را نسبت به این خوراکی ها به مینای دندان وارد می کنند. بنابراین مصرف به اندازه آنها نمی تواند برای دندان های شما مشکل ساز باشد.

غذاها و نوشیدنی هایی که باید آنها را با احتیاط ولی به صورت مرتب مصرف کنید

میوه ها و سبزیجات ترد مانند سیب، گلابی و کرفس در میان وعده های غذایی مفید هستند چرا که فعالیت جوبیدن باعث می شود تا تولید بزاق در دهان افزایش پیدا کند و بزاق نیز به محافظت از دندان و لثه کمک می کند.

برای مراقبت از دندان و لثه باید به صورت آزادانه آب مصرف کنید و این در حالی است که هر گونه نوشابه یا نوشیدنی( اعم از رژیمی و معمولی) باید با احتیاط مصرف شود.

اکثر نوشابه ها حاوی اسید فسفریک هستند که در جذب کلسیم توسط بدن اختلال ایجاد می کند. آب میوه های مصنوعی همچنین باعث می شوند تا دندان ها قند زیادی دریافت کنند. نوشیدن این نوشیدنی ها از طریق نی می تواند زمان تماس دندان ها با قند موجود در آنها را به میزان زیادی کاهش دهد.

جویدن آدامس بدون قند به مدت 10 دقیقه بعد از غذا و تنقلات نیز می تواند به میزان زیادی در کاهش پوسیدگی دندان ها موثر واقع شود.

مراجعه مرتب به دندان پزشک

یکی از مهم ترین عواملی که می تواند به میزان زیادی روی مراقبت از دندان و لثه تاثیرگذار باشد مراجعه مرتب به دندان پزشک و متخصص دندان پزشکی می باشد. مراقبت های روزانه تنها بخشی از روند مراقبت از دندان ها و دهان به شمار می آیند. اگر شما هم علاقه مند هستید تا شرایط بهداشتی بهتری را برای دهان و دندان خود فراهم کنید باید به صورت مرتب به دندانپزشکی مراجعه کنید تا وضعیت دندان ها و سلامت دهان شما مورد بررسی قرار گیرد. این کار به شما کمک می کند تا بتوانید با مشکلات مختلفی که دهان و دندان شما درگیر آنها هستند بیشتر آشنا شوید و راهکارهایی برای کاهش و کنترل این مشکلات به دست بیاورید. نکته بسیار مهمی که در این خصوص باید به آن دقت داشته باشید این است که سعی کنید یک دندان پزشک با تجربه و مجرب را پیدا کنید که نسبت به کیفیت خدماتی که به شما ارائه می دهد نهایت اطمینان را داشته باشید.

صحبت پایانی

مراقبت از دندان و لثه امروزه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که به شما کمک می کند تا از بروز بیماری های مختلف در ناحیه دهان و دندان خود جلوگیری کنید و شرایط بهتری را از نظر سلامت و بهداشت برای دندان های خود فراهم کنید. مراقبت از دندان ها از جایگاه بسیار خاصی برخوردار است و شما حتما باید با توجه به نکات بیان شده این مراقبت ها را انجام دهید. 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
trustseal.enamad