رشته فیزیولوژی شاخه ای از زیست شناسی را بشناسیم
 تولید محتوا لرن بای

رشته فیزیولوژی شاخه ای از زیست شناسی است که به بررسی اندام ها و سیستم های داخلی بدن موجودات زنده و عملکرد آنها می پردازد و چالش هایی که در این حوزه وجود دارند را بررسی می کند. رشته فیزیولوژی در واقع از زندگی موجودات تک سلولی و ساختار بدن آنها تا موجودات زنده دیگر از جمله گیاهان، حیوانات و انسان ها را پوشش می دهد. نکته بسیار مهمی که درباره این رشته وجود دارد این است که همپوشانی تقریبا خوبی با بیوشیمی و زیست شناسی مولکولی دارد. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره فیزیولوژی صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را درباره این رشته در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با رشته فیزیولوژی

رشته فیزیولوژی یک رشته بسیار جذاب در زمینه زیست شناسی است که به بررسی اندام های داخلی می پردازد. این رشته تلاش می کند تا به سوالاتی درباره نحوه عملکرد اندام های داخلی (مانند قلب، ریه ها، کلیه ها و ...) پاسخ دهد تا سطح کل ارگانیسم بدن را بررسی کند. علاوه بر این متخصصانی که در این زمینه وجود دارند به سوالاتی درباره تاثیر هورمونی بر رفتار نیز پاسخ می دهند. نکته مهمی که درباره این رشته وجود دارد این است که در مورد هر جنبه از زندگی چیزی برای گفتن دارد و مطالب مفیدی را در اختیار شما قرار می دهد. رویکرد یکپارچه این رشته در واقع هم شامل مطالب مربوط به ژنتیک می شود و هم مطالبی در زمینه روانشناسی را نیز پوشش می دهد. این شاخه یکی از زیرشاخه های بسیار مهم زیست شناسی است که امروزه در بسیاری از دانشگاه های مختلف دنیا تدریس می شود و از محبوبیت بالایی نیز برخوردار است.

تاریخچه رشته فیزیولوژی

شاید برای شما جالب باشد که بدانید مطالعات حوزه فیزیولوژی به کشورهای هند و مصر باستان باز می گردد. این رشته بیشتر با عنوان یک رشته پزشکی شناخته می شد و از حدود 420 سال قبل از میلاد افرادی در این حوزه تحقیق و مطالعه می کردند. بقراط یکی از اولین افرادی بود که نظریه هایی را در این زمینه ارائه داد. از نظر او بدن شامل چهار مایع بدنی است که به ترتیب صفرای سیاه، بلغم، خون و صفرای زرد هستند. هرگونه اختلالی که در این چهار مایع بدنی به وجود بیاید باعث بروز بیماری هایی در بدن انسان می شود. Claudius Galenus در حدود 130 سال پس از میلاد اولین کسی بود که نظریه بقراط را اصلاح کرد و از آزمایش های مختلف برای به دست آوردن اطلاعات مفیدی درباره بدن انسان ها استفاده کرد. Jean Fernel که در سال 1558 زندگی می کرد پزشکی بود که برای اولین بار اصطلاح فیزیولوژی را برای مطالعات و آزمایشات موجود در این زمینه به کار برد و پس از آن بود که این رشته رسما به وجود آمد.

شاخه های مختلف فیزیولوژی

زیرشاخه های مختلفی از رشته فیزیولوژی وجود دارد و رشته های مختلفی هستند که امروزه در این زمینه فعالیت دارند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-          فیزیولوژی سلولی: مطالعه نحوه عملکرد و تعامل سلول ها. این رشته بیشتر روی انتقال غشا و نورون متمرکز است.

-          فیزیولوژی سیستم: این رشته بیشتر بر مدل سازی محاسباتی و ریاضی سیستم های بیولوژیکی پیچیده متمرکز است. این رشته در واقع تلاش می کند تا روشی که سلول ها از آن برای رسیدن به یکدیگر استفاده می کنند را توصیف کند.

-          فیزیولوژی تکاملی: مطالعه روشی که سیستم ها یا بخش هایی از سیستم ها در طول نسل های مختلف تغییر کرده اند.

-          فیزیولوژی دفاعی: بررسی تغییراتی که در واکنش به یک تهدید بالقوه رخ می دهد.

یک متخصص فیزیولوژی چه فعالیت هایی انجام می دهد؟

گاهی اوقات یک متخصص در رشته فیزیولوژی بسیار ریز می شود و روی موجودات تک سلولی مطالعه دارد. این افراد در بیشتر مواقع رفتارهای تک تک پروتئین ها را در موجودات تک سلولی بررسی می کنند تا بتوانند به یک دانش مناسب در این خصوص دست پیدا کنند. علاوه بر این برخی دیگر از متخصصان این حوزه روی تعامل سلول های موجود در بافت ها و اندام های مختلف تحقیق و آزمایش می کنند. نکته مهمی که باید در خصوص فعالیت این متخصصان بدانید این است که مطالعات و آزمایشات آنها پایه و اساسی برای علم زیست شناسی به شمار می آید. در سطوح بالاتر محققان رشته فیزیولوژی روی اندام ها و سیستم های داخلی انسان ها و سایر موجودات نیز تحقیق کرده و بسیاری از آنها در بیمارستان ها فعالیت می کنند.

مشاغل موجود برای یک متخصص در رشته فیزیولوژی

یکی از مهم ترین مشاغلی که برای یک متخصص در رشته فیزیولوژی وجود دارد فعالیت در آزمایشگاه های فیزیولوژی مختلف است که درآمد تقریبا بالایی نیز دارد. با این حال این مشاغل تنها مشاغل موجود برای این رشته نیستند. شما به عنوان یک متخصص می توانید در دانشگاه ها و مراکز علمی اقدام به تدریس این رشته کنید. موسسات تحقیقاتی زیادی وجود دارند که متخصصانی را در این رشته استخدام می کنند تا فعالیت های تحقیقاتی مرتبط با این رشته را انجام دهند. شما با فعالیت در این مراکز نیز می توانید درآمد بسیار خوبی نسبت به سایر مشاغل داشته باشید. نکته جذاب دیگری که درباره مشاغل موجود در این زمینه وجود دارد این است که این رشته ارتباط نزدیکی با بسیاری از رشته های زیست شناسی دیگر نیز دارد و شما می توانید در مشاغل بین رشته ای نیز مشغول به کار شده و درآمد داشته باشید.

نکات پایانی درباره این رشته

شاید برای شما جالب باشد که بدانید یکی از مهم ترین کاربردهای رشته فیزیولوژی در زمینه ورزش و برای بهبود عملکرد ورزشکاران است. ورزشکاران برای بهبود عملکرد خود و همینطور جلوگیری از آسیب های مختلف ورزشی می توانند از کمک افرادی که در زمینه فیزیولوژی تخصص دارند بهره مند شوند. رشته فیزیولوژی در سطح جهان یک رشته شناخته شده است و بسیاری از دانشگاه های بزرگ در سراسر دنیا نیز دانشجویانی را در این زمینه می پذیرند. بنابراین محدودیتی برای تحصیل در این رشته وجود ندارد و شما می توانید در بسیاری از کشورهای مختلف دنیا در این رشته تحصیل کنید. نکته آخری که باید درباره این رشته بدانید این است که فیزیولوژی پایه ای برای رشته های پزشکی و پیراپزشکی را نیز فراهم می کند.

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
trustseal.enamad