هرآنچه باید درباره رشته فیزیک و بازار کار آن بدانید
 تولید محتوا لرن بای

در طول هشت سال گذشته بازار کار رشته فیزیک به طور مداوم بهبود پیدا کرده است که این مسئله به میزان زیادی به اقتصاد قوی کشورها و پیشرفت تکنولوژی های مورد نیاز در صنایع مختلف وابسته است. به نظر می رسد امروزه علم فیزیک از سوی کسب و کارها، صنایع، دولت ها و دانشگاه ها به طور گسترده ای مورد توجه قرار گرفته است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید امروزه از فیزیکدانان در طیف گسترده ای از صنایع و علوم از جمله کامپیوتر کمک گرفته می شود. تمام این عوامل باعث می شوند تا بازار کار رشته فیزیک بسیار خوب باشد. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره بازار کار رشته فیزیک صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را درباره این موضوع در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

رشته فیزیک و بازار کار آن

تقریبا در 40 سال قبل بازار کار رشته فیزیک بسیار تیره و تار دیده می شد به طوری که نه در آزمایشگاه های تحقیقاتی و نه در صنایع مختلف از نیروهای زبده در حوزه این علم استفاده چندانی نمی شد. این دوران همزمان با دوران رکود اقتصادی در سراسر دنیا بود که باعث شد تا معدود آزمایشگاه هایی که در این حوزه وجود داشتند نیز منحل شوند و در نتیجه بازار کار این رشته بسیار بد به نظر برسد. پس از آن بود که در اوایل دهه 1990 و اواخر دهه 1980 فیزیکدانان به طور ناگهانی به بخش بزرگی از پروژه های مختلف تبدیل شدند که در پیشرفت صنعت نقش بسیار مهمی را ایفا می کردند. در همین زمان بود که موسسات تحقیقاتی در ایالات متحده آمریکا نیز شروع به کمک گرفتن از فیزیکدانان مختلف کرده و دانشجوهای دکترا رشته فیزیک موفق شدند تا در بهترین موقعیت های شغلی مشغول به کار شوند.

گرایش های مختلف استخدامی در حوزه فیزیک عمومی

در اواسط و اواخر دهه 1990 بود که اقتصاد ایالات متحده آمریکا با سرعت بسیار زیادی شروع به پیشرفت کرد. این میزان رشد تا حد زیادی وابسته به پیشرفت تکنولوژی های مختلف، کاربرد تجاری پیشرفت های علمی صورت گرفته در حوزه هایی مانند ارتباط بی سیم، بیوتکنولوژی و شبکه جهانی وب بود. همین عامل نیز باعث شد تا تقاضای زیادی برای استخدام نیروهای متخصص در حوزه فیزیک عمومی به وجود بیاید. در سال های اخیر اساتید دانشگاهی، دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در فیزیک و بسیاری از متخصصان دیگر در این حوزه موفق شده اند که بخش عمده ای از آزمایشگاه های تحقیقاتی را به خود اختصاص دهند. این مسئله به حدی ادامه پیدا کرد که امروزه رد پای فیزیک را می توانید در بسیاری از پیشرفت های علمی و تکنولوژی مشاهده کنید. بنابراین اگر بخواهیم به طور کلی درباره بازار کار این رشته صحبت کنیم می توان گفت  فیزیک دارای بازار کار بسیار خوبی در مقایسه با سایر رشته های علوم پایه است.

بازار کار محیط آکادمیک برای رشته فیزیک

در بخش های قبلی بیان کردیم که بازار کار رشته فیزیک در دنیای اقتصاد، تجارت و صنعت بسیار جذاب است. حال در این بخش قصد داریم به بررسی بازار کار این رشته در حوزه آکادمیک نگاهی بیندازیم. طبق مطالعاتی که در این حوزه انجام شده است در یک دهه اخیر بازار کار این رشته در حوزه آکادمیک، محیط های آموزشی و دانشگاهی نیز به میزان زیادی افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این که نیروهای استخدامی در دانشگاه ها و محیط های آکادمیک در حال بازنشستگی هستند و دانشگاه ها باید به دنبال جبران این موقعیت های شغلی باشند نیاز بیشتری به اساتید این حوزه در دانشگاه ها وجود دارد که باعث می شود تا نیروهای جدید شانس استخدام بیشتری داشته باشند.

استخدام نیروهای دکترا جدید در این رشته

آماری که در حوزه استخدام نیروهای جدید دکترا در رشته فیزیک منتشر شده است نشان می دهد که این نیروها شانس بیشتری برای استخدام شدن نسبت به افرادی که در رشته فیزیک در دهه اخیر دکترا گرفته بودند دارند. فرصت های شغلی برای نیروهای دکترا علاوه بر این که در سال های اخیر در حوزه صنعت افزایش پیدا کرده است در سایر حوزه ها نیز بیشتر شده به طوری که نرخ بیکاری در این رشته به میزان زیادی در سال های اخیر کاهش پیدا کرده است. نکته دیگری که در خصوص استخدام نیروهای متخصص فیزیک با مدرک دکترا وجود دارد این است که بازاریابی برای استخدام این نیروها نیز افزایش پیدا کرده است که این مسئله کاملا برخلاف سال های اخیر است. بنابراین به طور کلی می توان امیدواری بیشتری را برای استخدام نیروهای دکترا در این رشته داشت.

فرصت های پسا دکترا در رشته فیزیک

آمار نشان داده است که فرصت های تحقیقاتی پسا دکترا در رشته فیزیک نیز در سال های اخیر به طور گسترده ای افزایش پیدا کرده است و امروزه بسیاری از موسسات تحقیقاتی و دانشگاه های بزرگ در سراسر دنیا این فرصت ها را در اختیار متخصصان فیزیک که مدرک دکترای خود را دریافت کرده اند قرار می دهند. دقت داشته باشید که این فرصت ها نیز به عنوان فرصت های شغلی به شمار می آیند چرا که اولا شما می توانید در طول پژوهش های خود یک درآمد حداقلی داشته باشید و ثانیا شما پس از دوره پژوهشی خود و در صورت داشتن شرایط مناسب می توانید در این موسسات پژوهشی مشغول به کار شده و درآمد خوبی را نیز داشته باشید. یک نکته بسیار مهم دیگر که درباره این موضوع وجود دارد این است که تعداد متخصصانی که در هر سال با مدرک دکترا در رشته فیزیک فارغ التحصیل می شوند در سال های اخیر کاهش پیدا کرده است و همین عامل نیز تقاضا برای استخدام این افراد را به میزان زیادی افزایش داده است.

چشم انداز و آینده این رشته

چشم انداز و آینده رشته فیزیک بسیار بهتر از آن چیزی است که در یک دهه اخیر دیده ایم. امروزه اخبار مثبت زیادی در خصوص ثبت نام دانشجویان جدید در این رشته و همینطور بازار کار بسیار خوب در این رشته منتشر می شود که همه این عوامل می توانند آینده درخشانی را برای دانشجویان فیزیک به همراه داشته باشند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید تقاضا برای تحصیل در رشته فیزیک در سال های اخیر حدود 30 درصد افزایش پیدا کرده است که همین مسئله نشان دهنده آینده درخشان و چشم انداز بسیار خوب این رشته است که باعث شده تا دانشجویان زیادی علاقه مند به تحصیل در آن باشند. 

نظرات کاربران در رابطه با این دوره

جهت ثبت نظر باید در سایت عضو شوید و یا وارد سایت شده باشید .
trustseal.enamad